tisdag 31 december 2013

Träningsåret 2013

Årets sista träningspass är avverkat och jag kan summera mitt mest aktiva träningsår – hittills. Det landade på 540 timmar mot förra årets 465 timmar, en ökning med 16% i träningsmängd. Blev lite förvånad över att det blev så pass många timmar, jag har ju haft ovanligt många sjukdagar, varit på utlandssemester och egentligen legat lågt hela hösten och vintern med mängden. Men Spanien-lägret i vintras, en väldigt aktiv träningsperiod jan-april och så klart 24 timmarspasset mot mobbning har gjort att jag har cashat in en del timmar.

Räknat i mil har jag verkligen slagit ett redigt rekord, det blev nästan 1400 mil (1395,4 mil). Haft som ett lite inofficiellt mål att försöka hoja lika många mil som morsan kör bil och tror faktiskt att jag i stort sett har lyckats med det. Jag har i alla fall otvivelaktigt spenderat fler timmar och avverkat fler mil på cykelsadeln än vid den egna bilrattenJ!

Träningsåret i siffror
Cykling: 212 pass/467,4h
Styrka: 45 pass/33,7h
Slalom: 10 pass/18,3h
Spinning: 14 pass/11,9h
Löpning: 12 pass/8,4h

Totalt: 293 pass/540h

Nästa träningsår lär förmodligen innehålla ännu fler träningstimmar, troligen 600-650 timmar, i och med att jag ska tävla i elitklass och allt vad det innebär. Fast fokus kommer verkligen inte ligga på det exakta antalet träningstimmar, utan att få till BRA träningspass som förbättrar rätt fysiska förmågor. Bland annat har jag tänkt mig massa tröskel-/tempoträning för att bättra på åkstyrkan och de passen blir aldrig längre än två timmar.


Träningsåret i bilder

 Branta backar i Torrevieja på träningslägret
Vinterdistans i Uppsala
Tempolopp på Hammarö
Slottsbacken på Skandis GP

Ljuvliga vyer uppe vid Trängslet på Orsa-lägret
Avslutningen på Siljan Runt
Arlanda Test Track
Skåneträning med Andreas Arvidsson & Co
24h-cykling till förmån för Friends antimobbningsarbete
Hopp och skutt i gymmet
Velodromtävling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar