söndag 1 december 2013

Olika typer av styrketräning – i samma pass

För tillfället är det nog bannemej styrketräningen som går allra bäst. Jag har kunnat öka på rätt skapligt i övningarna på sistone och jag tycker att det är skoj att gymma en gång i veckan. Dagens pass bjöd på två helt olika typer av gymmande; först tunga vikter med adekvat vila för att sedan skifta till högintensivt á la crossfit.

Basövningarna utfördes tungt (mestadels 4-6 reps). Tung styrketräning är i allmänhet det som rekommenderas för konditionsidrottare, bland annat för att man ska öka maximalt i styrka med så lite hypertrofi (muskeluppbyggnad) som möjligt. I de flesta konditionsidrotter, inklusive cykling, är det ju negativt att lägga på sig massa muskelmassa. Mig veterligen finns det inga maratonlöpare som tjänar på stora biccarJ!


Efter att ha dunkat djupa böj, frivändningar och raka marklyft var det så dags att lägga fokus på mer specifika övningar för bål och rygg. Jag satte ihop ett cross fit-varv bestående av raka TRX, viktrotationer och skivstångsrodd. På varje övning gjorde jag 10 reps för att snabbt gå vidare till nästa övning. Så höll jag på – övning för övning, varv för varv – tills timern ringde efter 10 minuter. Det hanns med 8 varv. Galet jobbigt – och förhoppningsvis galet bra träningJ!

Efter passet testade jag en ny variant av Gainomax. Ungefär samma proteinmängd som den vanliga, fast med drygt hälften så mycket kolisar. Den var väl inte fullt lika fantastiskt god som den vanliga, men det känns som att den fungerar näringsmässigt efter styrketräning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar