måndag 16 december 2013

Att visa uppskattning

Två helt underbara pensionärer satte verkligen guldkant på min jobbdag idag. När jag skulle leverera deras post mötte de mig i dörren med en chokladask. De sade att gåvan var rakt från hjärtat och jag tillönskades en god jul. Det värmde otroligt, det är sådant som gör ens dag! Resten av brevbäringen gick jag runt med ett leendeJ.

Dagens höjdpunkt på jobbet. Tusen tack! 

Just det här, att visa varandra uppskattning, tycker jag är väldigt viktigt och tyvärr är nog många dåliga på att höja sina medmänniskor med glada tillrop och annan uppskattning. För många ligger det närmare till hands att kritisera än att säga något positivt. Om man går till sig själv så är jag övertygad om att alla mår gött av att få uppskattning i form av beröm eller något liten gåva. Jag vet själv hur mycket det betyder, särskilt om man inte är på topp för tillfället. När jag började sommarjobba på Posten för fyra år sedan kom jag i kontakt med en helt fantastisk människa. Varje fredag hängde hon ut en liten påse på dörren med två bananer och en tjuga. Dessutom fanns det en lapp där det stod: ”Till brevbäraren. Trevlig helg. Kramar Dagny”. När jag tänker tillbaka på den fina gesten blir jag nästan rörd, så fint verkligen!


Det behöver inte vara någon gåva, det räcker att det är en välmenande gest. Kör du cykellopp och någon har tagit en stark förning, säg det för tusan till vederbörande! Det är helt underbart att få cred när man varit framme och slitit i spets på klungan. Och håller någon en bra presentation i skolan så tycker jag absolut att du ska framföra det till talaren. Mottagaren av berömmet kommer skina upp och delar du med dig av positivism kommer du själv få ett mer positivt bemötande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar