måndag 3 mars 2014

Strava-trissande

Tänka sig, det blev cykling till slut idag. När vi promenerade iväg till en cykelaffär för att införskaffa nya däck åt mig (övervägande punkarisk på bakdäcket nu) märkte vi att dagens monstervindar hade mojnat betänkligt. Då kom cykelsuget på direkten så det var bara att dra hem och byta om för en sväng på jonnenJ.

Lite dräglande utanför cykelaffären. Ridley Noah, en av de klart läckraste hojarna! 

Vad ska man då köra för att få ut något av 1-1,5h cykling? Kände mig för fräsch för rull och att dra fyror skulle slita för mycket. Istället fick det bli mina vanligaste intervaller, tröskelintervaller, i lite light-variant. De två första var snällare och sedan blev det mer gasande på sista – av en speciell anledning. Hade nämligen under en tidigare runda spanat in ett Strava-segment på 4-5 km. Rätt platt och trots dålig asfalt riktigt rolig cykling. Det roligaste av allt var att två storfräsare från Omega Pharma-Quick Step, Niki Terpstra och Michal Kwiatkowski, fanns med på topplistan. Så där var det bara ned i bocken, både för fartens skull och för att inte tappa styret av det ojämna underlaget. Under nedvarvningen längtade jag hem för att få ladda upp dagens rutt och se hur man stod sig mot proffsen.

Var ganska trött efter segmentsjakten så det var tur att skuggis tog dragjobbet på hemvägen...

KOM
Jodå, det blev en rätt bra tid. Fjärde plats av typ 1200 åkare och 17 sekunder sämre än Terpstra som toppar. Sedan är det klart som korvspad att jag skulle så stryk med mer om vi körde samtidigt och båda maxade, jag jämför mig liksom med en av de bättre klassikeråkarna. Jag och Daniel har börjat smida planer om att dunka ett partempo på sträckan - när vindarna är med oss - för att försöka peta ned Niki Terpstra från tronen. 

En bonus var att jag tog en KOM ovetande om det. Ett segment inföll nämligen ganska väl med min första tröskel så det blev ju bra. Sedan kanske inte King of the Mountain säger hela sanningen, det var nämligen ett pannkaksplatt segment...

Satt jäkligt fint med burgare efter kvällens runda! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar