torsdag 13 mars 2014

Cykelmätt

Ett tvåveckorsläger med åtskilliga träningstimmar tar ut sin rätt, både fysiskt och mentalt. Idag var väl egentligen inte benen katastrof, men det var ju knappast sprättarben heller. Det skulle vara konstigt om jag hade bra ben nu! Vad som framförallt begränsade var skallen, jag hade helt enkelt ingen större lust att hoja. Väl ute på vägarna kände jag mig otaggad, varken igångdrag eller någon lugn långkörare lockade. Det var samma mättnadskänsla på cyklingen som mot slutet av GC-lägret i januari, vilket såklart är naturligt efter all tid i sadeln.


Tråkig sträcka (Sa Pobla-Alcudia) + rak motvind = oskön kombo. Var lagom kul att gneta på här i 22-23 knyck och möta massa glada cyklister. Klart som tusan att de var glada, de kunde ju "tantcykla" (läs sitta upprätt och slötrampa) och hålla 40 blås utan problem! 

I och med att lägret rullat på så pass bra i övrigt och att årets träning höjt min grundnivå som cyklist kände jag inget behov av att jaga timmar idag. Det fick bli ett lugnt rullpass på strax över timmen. Säkert bara sunt att inleda återhämtningsfasen tidigare och spara på den mentala energin. Imorgon avrundas detta Mallis-läger med fikarull (kan tom bli två fikastopp dåJ) och sedan ska det bli skönt att ta ett par dagar helt off på hemmaplan innan jag drar upp en vecka till Dalarna för velodrom, slalom och häng med familjen. Efter all distans här ska det bli skoj att panga på med korta och hårda pass i ”trärondellen” för att få upp farten i påkarnaJ!


Tillbaka på hotellet blev det en sväng i gymmet för benen. Välbehövligt att få till lite benövningar här för att inte behöva backa nedför trappor på grund av träningsvärk från helvetet när jag börjar gymma benen på hemmaplan! 

Dagens gymredskap. Skivstång för plinthopp och kettlebell för knäböj, marklyft och svingar. 

Svingarna var fina - och jobbiga! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar