torsdag 6 februari 2014

Nyttiga favoriter

Jag är mån om att stoppa i mig näringsriktig mat, både för den allmänna hälsan och träningens skull. De livsmedel jag väljer ska vara smarriga och fullproppade med näring. Här följer en genomgång av några livsmedel som jag äter mycket av till vardags. 

 När jag var liten avskydde jag broccoli - nu älskar jag det! Innehåller massa nyttigheter. 

Väljer nästan alltid röd lök framför gul lök av den enkla anledningen att det är betydligt godare. Och så slipper man gråta när man hackar den... 

Potatis - ett perfekt baslivsmedel för att få i sig kolisar. Det finns inget bättre än att göra klyftisar/hasselbackare och dra en välmarinerad entrecoté till det. 

Liksom broccoli kunde jag inte äta mörk choklad förr, nu är det däremot sann livskvalité att ta sig en bit till kaffet. Det är uppenbart att smaken förändras med åldern! Ett av de livsmedel som innehåller allra mest antioxidanter (se ORAC-tabell).

Jag är nog lika förtjust i morötter som en kanin, kan äta det som godis, typ. De allra godaste är de mindre morötterna, som är saftiga och i allmänhet behöver man inte ens skala dem. Bara att skörja - och njuta!  

Blåbär - mums! Supergott och nyttigt att ha gröten eller keson.  

Det är ingen slump att "alla" längdskidåkare äter gröt. En frukost bestående av gröt och ägg gör att man står sig finfint fram till lunch.  

Omega-3 är viktigt att få i sig och sill är en utmärkt källa till detta. Klockrent att ha hemma och ta till när du varken har tid eller lust att tillreda ambitiös matlagning i flera timmar. 

Gojibär - antioxidanter rakt igenom i stort sett 

 Ägg - den proteinkälla med bäst sammansättning av antioxidanter och näringsmässigt ger de nästan allt utom C-vitaminer. Att dra ihop en äggröra till frulle är bara SÅ gott!  

Valnötter - både rika på energi och näring. Sägs vara den absolut nyttigaste nötsorten. 

Apelsiner är, jämte kiwi, min favoritfrukt. Rika på C-vitaminer och extra goda vintertid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar