fredag 7 februari 2014

Dubbel belöning

Fixa marinad (rapsolja, soja, honung, salt och peppar) innan avfärd

Lika viktigt som det är att träna hårt, är det att belöna sig själv för att palla med långa och hårda pass. I samband med dagens distanspass på nästan fem timmar blev det två belöningar. Under själva rundan blev det godfika på Österby Hembageri och väl hemma belönade jag mig själv med finmiddag. 

Fick sällskap av tre andra UCK:are. Här amerikanen Jordan Mathes - en härlig personlighet! 

Och längst fram Robin och Jonathan, som tog starka förningar fram till fikat i Österbybruk.

Distanspass innebär obligatorisk fikapaus. Valet föll på Österbybruks Hembageri, ett mycket bra val! Blev cola, en stor macka med salami och brie samt en blåbärsbulle. 

Alltså blåbärsbullen, sagolikt smarrig! Kunde utan problem ha tryckt tio till för att de var så goda!

Stekning av entrecoté

Klyftisarna på gång

Entrecoté, klyftpotatis, bea-sås och en stor cola är kanske inte den typiska kosthållningen för en elitcyklist, men sådana här inslag är värdefulla i vardagen för att hålla sig i mental shape

I längden går det inte att träna uppåt 20 timmar i veckan och bara leva på tonfisk, broccoli och vatten. Fysiskt kommer du bli urlakad och mentalt kommer du vägga förr eller senare. Man behöver praliner i vardagen för att få ny energi. Även när jag går på diet gör jag undantag från deffplanen för att orka. Någon dag i veckan bestämmer jag mig för att äta precis det jag känner för och kaloriinnehållet får bli hur högt som helst. Vanligtvis tar jag en sådan dag när jag kör något längre pass eftersom jag behöver som mest energi då och blotta tanken på en välmarinerad entrecoté med klyftisar gör det lättare mentalt att bita ihop för 5h distans! Oavsett om man är elitidrottare eller motionär så tror jag det är betydelsefullt med olika former av belöningar. Klart som tusan att man kan ta sig en bärs eller Ben & Jerrys ibland för att förhöja livskvaliténJ!

Benen kändes ganska slitna idag, gårdagens dubbelpass med gym och två timmar i sadeln har satt sina spår, men tyckte ändå att det gick helt okej att hålla ihop hela passet. Känner att jag fått en god grund med uthållighet tack vare GC-lägret så att jag kan fixa längre distanspass även när jag inte är på topp. Nu ska det chillas resten av kvällen. Kolla på OS-invigningen och ha det allmänt lugnt och skönt för att ladda på batterierna till ett nytt långpass imorgon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar