måndag 10 februari 2014

Klara framsteg

En av de främsta drivkrafterna när man tränar är att utvecklas, det är ju lite det träning handlar om faktiskt. Jag nöjer då inte mig med att lägga ned 10-20 träningstimmar i veckan på att stå och stampa på samma nivå, jag vill bli bättre! Därför känns det jäkligt gött när man märker sin progression, som idag på tröskelintervallerna som gick finfintJ!

Paris-Roubaix från 2012, jäkligt inspirerande att trampa på till Tom Boonens omänskligt starka utbrytning! Tycker nog att de bästa cykelklippen är just utbrytningar, det är liksom lättare att själv motivera sig att kämpa när man ser någon annan få bita i för att hålla uppe farten. 

Förra veckan fick jag slita med trösklarna. Det var redigt tufft att skrapa ihop sex stycken åttor på 280W. Idag blev det 8*8 min – på högre watt. De inledande tre intervallerna låg på 280-285W, därefter tre stycken på 290-295W och de två avslutande åttorna lades på 300-305W. Helt klart förvånad över att jag kunde fixa det och faktiskt inte känna mig död efteråt heller. Det är väl som i livet i övrigt, ibland har man en bra dag och ibland mindre bra dagar. Idag var det absolut en bra dag träningsmässigt. Kan säkert ha varit för att jag var ”toppad”, det är nämligen så att jag nästan alltid presterar bäst efter att först ha haft en vilodag och sedan ett kort och hårt pass (vilade i lördags och körde fyror igår). Sedan är det väl naturligt att jag blir bättre på tröskelintervaller eftersom mitt träningsfokus just nu ligger på just tröskelintervaller – man blir som bekant bra på det man tränar. Och avslutningsvis går jag inte på diet under den hårda träningsveckan, vilket rimligen kommer göra att jag har mer ork under passen.


Bara att passa på och njuta av ett lyckat pass. Med fem träningsdagar – och många träningstimmar – kvar denna vecka kommer jag hinna få sopdåliga ben innan veckan är över, det kan jag nästan sätta pengar på. Det skulle inte förvåna om det hinner bli råbonkning på något av distanspassen på fredag eller lördag. För mig brukar det höra vinterdistansen till att få smaka rejält på ”hammaren” en gång per vinter (det är ett par Uppsala-cyklister som fått beskåda det…). Vägga totalt, få frossningar efter cola och pizza samt att 3 km känns som 300 km, ja, det är typ så det känns att bonka. 

Med dubbelpass imorgon är det extra viktigt att fylla på energidepåerna. Direkt efter passet blev det 70-90 gram kolisar och 30 gram protein av det snabbare slaget och någon timme efteråt en riktig måltid med kyckling, ris och röd lök som smaksattes med soja, honung och curry. Även där fokus på kolhydrater och protein alltså. Fett är bra på många sätt, men just efter träningspass bör man äta fettsnålare för att påskynda upptaget av energi (fett sänker magtömningshastigheten). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar