tisdag 5 november 2013

Träning framöver

De tre senaste veckorna har varit hellugna på träningsfronten. Träningsdosen har endast legat på 3-5 timmar i veckan, vilket kan jämföras med 15-20 timmar när det är som mest. Passen har främst bestått av gym och löpning. Syftet med denna off season-period har varit att återhämta kroppen och kanske framförallt knoppen. Rent fysiskt går det säkert att köra rätt hårt året om, men mentalt bränner man sig om träningen är superseriös 52 veckor om året. Jag har fått tid att se tillbaka på säsongen som har gått och fundera på min satsning till 2014 samtidigt som löpningen, som verkligen inte är någon passion för mig, har fått mig att längta enormt mycket efter cyklingen. Nu är jag redo igenJ!

Styrka och uthållighet
Jag kommer inte avslöja mitt exakta träningsprogram för de kommande sex veckorna, men jag kan i alla fall säga att jag, precis som tidigare, kommer periodisera med lätta, medelhårda och hårda träningsveckor. Detta är ett beprövat upplägg för cyklister och inför de två senaste säsongerna har jag tillämpat denna periodisering med goda resultat.


Mitt primära fokus kommer ligga på styrka och uthållighet för denna period. Styrka främst genom styrkeintervaller och gym och uthållighet genom distanspass, både på crossen och velodromen. Det kommer bli ytterst lite träning på ”rött”. Visst kommer jag slänga in något högintensivt pass ibland för att inte glömma bort Vo2-max helt, men det är först när tävlingssäsongen börjar närma sig som det blir regelbundna pass med mjölksyra sprutande ur öronen. Idag ska jag dock göra ett undantag. Jag tänkte nämligen dunka fyror på trainern, mycket för att få ingångsvärden på hur watten ligger nu när jag inleder preppandet inför 2014. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar