lördag 9 november 2013

Frihetskänsla

Dagens distanspass var blott andra uterundan efter 24 timmarscyklingen för nästan en månad sedan. Jag hade nästan glömt bort den gudomliga känslan av att sväva fram med den bästa racern jag kan tänka mig, min älskling S-Works Venge, i ett behagligt distanstempo. Verkligt njutbart, trots att tråkiga november inte är den typiska njutarmånaden för en cyklist. Det landade på 82 km, en mjukstart på distansträningen.

Det är inte direkt kort-kort som gäller så här års! Bara att klä på sig allt är ett halvt projekt 


Den härliga cykelkänslan infann sig åter när jag kom ut på vägarna. Det blir liksom aldrig någon riktig cykelkänsla av att montera upp racern på trainern. På tristessapparaten (läs trainern) är det flera dimensioner som försvinner. Stående cykling lämpar sig ej, det lätta sidledsgunget försvinner och någon fartkänsla existerar ej. Jag njöt i fulla drag av flyta fram med Vengen – så gött! Just på distanspassen går det verkligen att ha det härligt. Tempot är makligt och man kan ta in alla miljö- och luktintryck. Det är en genuin frihetskänsla och det hela kan kännas lite meditativt; alla tankar på vardagsbekymmer, jobb etc. är som bortblåsta uppe på sadeln. Livskvalité helt enkeltJ!

Runn runt är grejer det! 

Strax innan jag kom till Torsång, pärlan vid Dalälven, mötte jag Peter Snell. Om jag känner honom rätt så var typ oddsen 1,05 gånger pengarna på att han hade stannat till för en fika vid Torsångs Café, alla cyklisters favoritfik. Han vet liksom hur man sätter guldkant på distansturerna! Att möta Peter fick mig att tänka på hur fint det skulle sitta med en Torsångsfika, men först fick det bli att snurra runt Runn (vägen över Olsbacka), vilket är en av de bästa rutterna här i krokarna. Denna körning är relativt kuperad, i synnerhet mellan Olsbacka och Främby, och det är helt fantastiska vyer kring Runn. Jag höll mig till ett snällt distanstempo, men kryddade det hela med 6-7 igångdrag. Som bäst blev det 1264 watt, vilket känns helt okej med obefintlig form och slitna ben från gårdagens dubbelpass. Det ska bli spännande att se maxwatten till säsongen när man är i slag, det vore fint om det går att trycka 1500-1600 watt dåJ!

Morotskaka och kaffe latte i Torsång. Nu skulle polaren Tomas ha varit med! 

Imorgon blir det distans igen. Har dock ej bestämt mig för om det blir att rasta racern igen eller dra iväg till "trärondellen" (läs velodromen). 

Dagens pass

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar