söndag 17 november 2013

Klara framsteg

Förra träningsveckan, den första efter min off season, levererade jag knappast några watt-siffror som får konkurrenterna att bli nervösa. Idag blev det väl inte heller några monsterhöga siffror på styrkeintervallerna, men det gick i alla fall klart bättre än veckan innanJ.

Veligt värre
Jag hade extremt svårt att bestämma mig för vad jag skulle köra för träning idag. Igår kväll var jag helt inne på velodrom idag och jag hade packat ihop träningsväskan för att bege mig in till ”trärondellen” i Falun. I morse när väckarklockan ringde var jag inte alls lika sugen på velodrom, palla snurra där inne i 3,5h liksom! Nej, det får bli att sova lite till och sen dra ett distanspass ute med racern. Det blev att sussa någon ytterligare timme, och när jag sedan vaknade var jag inte heller sugen på distans ute, var otaggad på ett blåsigt utepass. Nej, träningen fick vänta ett tag. Först blev det att hänga i TV-soffan för att se världens just nu bäste golfare, Henrik Stenson, spela magisk golf. Till slut kom jag fram till att dagens exercis fick bli styrkeintervaller på trainern. I och med sjukdom mitt under veckan har jag missat tre intervallpass så för att i alla fall få in något kvalitetspass denna vecka fick det bli att möblera om i träningsprogrammet och dunka styrkeintervaller idag.

Racern var prydd av en "härlig" cocktail av sand och barr innan passet. Alldeles för skitig och ful för att vara inomhus! 

Efter tvätt. Mycket bättre! 

Dagens pass
5 min uppvärmning
4*4 min (1 min vila) styrkeintervaller
5 min vila
4*4 min (1 min vila) styrkeintervaller
5 min vila
4*4 min (1 min vila) styrkeintervaller
5 min nedvarvning
@320 watt
60-65 kadens

Gött att gå framåt
Jag hade helt andra ben på intervallerna än innan. Eller ja, det var ju samma ben – jag har ju inte gått och bytt ut lårmusklernaJ - men styrkan var avsevärt bättre. Jag inledde första körningen på 300 watt, precis som förra veckan. Det var alldeles för lätt, lite utmaning ska det ju allt vara! Det fick bli at justera upp till 310W, vilket även det kändes lite för snällt. Det fortsatte med 315W och slutligen lades ribban på 320W – helt rätt nivå med nuvarande form. Faktum är att det kändes bättre att dra 320W idag än 300W förra veckan, trevligt när man märker sån skillnadJ! Jag kanske kan gå framåt i ganska snabb takt de kommande veckorna i och med att jag startar på en dålig nivå efter mitt cykeluppehåll. Längre fram under vinterträningen hoppas jag kunna dra dessa intervaller på 350W, vilket borde vara realistiskt med tanke på att mitt huvudfokus denna träningsperiod är styrka (styrkeintervaller + gym).


Det är rätt intressant hur ansträngningen upplevs på olika typer av intervaller. Mot slutet av styrkeintervallerna kan pulsen peaka på strax över 90%, men det känns aldrig ”flås-jobbigt”. Jag flåsar inte nämnvärt - låter inte som en valross, Linkan - vilket jag hade gjort om jag avverkat tröskelintervaller på samma effekt och puls med en kadens på 110. Här är det istället muskulärt som den största ansträngningen är. För att prata gymspråk så får man en enorm muskelkontakt – jag känner precis vilka delar av fram- och baksida lår som får slita. 

 Det sliter minst sagt på däcken att köra på trainern, i synnerhet styrkeintervallerna på tungt motstånd verkar få mycket gummi att slitas loss. Bara att plocka fram dammsugen efter avslutat pass...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar