fredag 8 november 2013

Dagens dubbel

Nej, jag syftar inte på något travtips. Det närmaste jag kommer hästar är väl om jag översätter det utförda arbetet i gymmet och trainern till hästkrafter. I så fall kan jag säga att dagens styrkeintervaller låg på drygt 0,4 hästkrafter. Med dagens dubbel menar jag helt enkelt att det blev ett dubbelpass ikväll, först en sväng i gymmet och direkt efteråt, á la Bella-style, hem för ett gäng styrkeintervaller. Jag kan räkna med mosiga ben imorgon på distanspasset…

Det var precis som jag trodde mycket folk på Friskis & Svettis ikväll. Rätt säker på att det är den populäraste anläggningen i Borlänge – och det förstår jag! Det är ett riktigt fint gym efter renoveringen, stortrivs verkligen där! Egentligen har jag inte så höga krav på ett gym. För mig räcker det i princip att det finns skivstänger, hantlar, bänkar och TRX-band så har jag det jag behöver för att piska musklerna. Innan passet stötte jag ihop med Mr PK Möbler, Peter, och Mr hålla-låda-på-TCT-avslutningarna, Hasse. De var på väg därifrån och när jag hade två pass kvar fick jag höra att det skulle tas någon fredagsöl.

Tro inte att jag är någon gymbög som ”discogymmar” när jag är i farten. Inga övningar alls för bröst och armar! Nej, mitt fokus ligger på stora övningar som involverar ben, bål och rygg. Gemensam nämnare för alla mina övningar är att de ska ta på bålen. Jag hoppas att min styrketräning ska göra att jag klarar mig från ryggsmärtor och att det ska gagna min spurt.

Redo för böj och hantelrodd

Det tar sig allt i gymmet lär jag säga. Tekniken börjar sitta allt bättre i knäböj så kunde gå upp på tresiffrigt idag. Med knäböj menar jag inte att stå i Smithen och gå ned 5 cm – max – utan det är ”ass to the grass” som gäller med fri skivstång. Finns ingen bättre övning! Och i frivändningar blev det nytt pers, 62,5 kgJ.

Gympasset:
5 set djupa knäböj – superset – hantelrodd
5 set raka marklyft – superset – TRX, raka
5 set frivändningar – superset – TRX, sneda

Mer styrka
Det fick bli lite mer stryk för benen när jag kom hem. Bara att svida om till vadderade lycrabrallor och inta trainern för styrkeintervaller. Benen hade inte hunnit bli griniga efter knäböjen och de raka marklyften så kunde mata på som i onsdags på omkring 300 watt på intervallerna. Ställde in så att jag kunde se kadensen idag och nu lade jag mig på 60-65 varv/min – inte på 75 som i onsdags.

Konsten att matcha ihop färgerna. En svart-grön racer förtjänar givetvis brallor och flaska i samma färg! 

Styrkeintervaller:
5 min uppvärmning
6*4 min (1 min vila) styrkeintervaller @300W
5 min nedvarvning

Efter passen fick det bli fredagsöl för mig också. Skål, Hasse! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar