måndag 27 januari 2014

Träning av viktigaste förmågan

Det krävs många olika fysiska egenskaper för att vara en vass cyklist. Uthållighet, åkstyrka, maximalt syreupptag, spurtstyrka – för att nämna några egenskaper. Som jag ser det är åkstyrkan den absoluta grunden, den kanske viktigaste förmågan enligt mig. Alltså egentligen kan man väl inte peka ut den viktigaste förmågan, men oavsett om man är spurtare, klättrare eller tempohäst tjänar man otvivelaktigt på att ha en god åkstyrka (tröskelwatt). Är du spurtare kommer du fräschare till spurten om du har tröskeln på 350W istället för 300W, en ökad åkstyrka för en klättrare innebär högre W/kg (givet att du inte tjockar på dig samtidigtJ) och att hela tempodisciplinen bygger på att kunna dra höga watt i 30-60 min behöver ingen närmare förklaringJ.

Dagens defflunch: 150 gram tonfisk med massa broccoli, röd lök, turkisk yoghurt och senap. Idag råkade lunchen vara måltiden innan träningspasset och då kör jag det målet med kalorirestriktion. Och till middag, en dryg timme efter kvällens pass, blev det mer kalorier och kolisar för att maxa återhämtningen. 

Gick lite ärenden på stan idag och passade på att plocka på mig en S-Works-katalog. Gratis katalog, men är läsningen verkligen gratis!? Svårt att inte trigga igång ett vill-ha-begär när man ser fina cykelprylar...

Den här treveckorsperioden, efter uteslutande mängdträning på Gran Canaria, kommer jag ha stort fokus på åkstyrka. Åkstyrketräningen består av 2-3 pass/vecka med tröskelintervaller, intervaller som ”Linkan” introducerade för mig för ett par år sedan. Dessa intervaller har höjt mig flera nivåer som cyklist och de lämpar sig väl på tröktrainern.

Passet
8 min uppvärmning
4*8 min (2 min vila) tröskelintervaller @280W
6 min nedvarvning

Som underhållning under passet kikade jag på Mont Ventoux från förra årets TdF, en riktigt trevlig etapp då jag fick upp ögonen för bergsgeten Nairo Quitana. Samtidigt lyssnade jag igenom musiken som jag ska dunka på mitt spinningpass imorgon kväll. Ska verkligen bli skitskoj att börja leda igen, har inte varit ledare sedan maj och spinningledandet har jag saknat en hel del under hösten! 

Nu så här i början av trainereländet kommer jag ha filosofin att hellre ta i lite för lite än att få hybris och dra för höga watt. Efter tröskelpassen vill jag känna att jag kunde ha fixat någon ytterligare intervall, jag behöver bygga självförtroende på trainern. Hur kul är det att sätta sig på trainern om man fick avbryta det senaste passet för att man spydde mitt i näst sista intervallen!? Innan jag överväger att höja watten ett snäpp vill jag fixa åtta tröskelintervaller på den nuvarande watten. Idag kändes det bra att ligga på 280W, det kändes stabilt och efter sista åttan fanns det en del kräm kvar i påkarna. Känns det stabilt även när det är dags för dubbla antalet intervaller på den hårda träningsveckan så kanske ribban höjs till 290W, men prio ett är att jag ska behärska wattenJ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar