onsdag 29 januari 2014

Rejäl laddning godbiffar

Nu när jag åter bor i Uppsala och står för matlagningen på egen hand kommer det bjudas på fler mattips här på bloggen. Matlagning är något jag brinner för. En av mina grundläggande filosofier kring kosten är att laga allt från grunden, vilket är skoj när man har tid och intresse för att dona i köket. Som jag ser det finns det många fördelar med att dissa hel- och halvfabrikat och t ex göra egna biffar istället:

-          Det är skoj att laga matJ!
-          Du vet vad du får i dig.
-          Bättre näringsinnehåll.
-          Du kan skräddarsy innehållet precis utifrån egna preferenser.
-          Om jag ska äta en biff vill jag att den ska bestå av kött – inte soja eller annat billigt trams som tillsätts.
-          Du slipper hel- och halvfabrikat som i allmänhet innehåller för mycket salt.

Jag tror att en av grundbultarna i en hälsosam kosthållning är att välja livsmedel som är så lite processerade som möjligt, oavsett om din diet råkar heta LCHF, GI eller tallriksmodellen. Att laga maten från grunden ger dig goda förutsättningar att få i dig all energi och näring som din kropp behöver för att fungera optimalt. Något jag också är mån om är att välja svenska livsmedel och – om prisskillnaden är rimlig – ekologiska produkter.

Ikväll blev det just biffar, som fylldes med fetaost och röd lök samt smaksattes med vitlök och örtsalt. Laddningen bestod av drygt 1,8 kg färs, vilket är ett skapligt storkok. Nog för att jag är ett matmonster, men 1,8 kg kött är mer än en portion för migJ!


Jag är ett stort fan av storkok. Någon portion får bli till morgondagen och resten åker in i frysen. Det är bekvämt att göra några extra portioner när man ändå är igång med matlagning. Det är perfekt att bara behöva mikra maten efter ett krävande träningspass. När jag kommer hem efter 5h vinterdistans – bonkad, vimmelkantig och frusen – är jag inte superpepp på att dra ihop en ambitiös maträtt. Nej, då är det förnämligt att först trycka lite snabba kolisar och protte, stretcha, ta sig en varm dusch och därefter kunna avnjuta en god måltidJ!

Färsen har blandats ihop med 4 ägg, ströbröd och en skvätt mjölk. Nästa steg är att dra i röd lök, fetaost och vitlök. 

Knåda ihop det till lagom stora biffar. Tycker att det ger en husmorskänsla att göra egna biffar! 

En sväng i stekpannan för att ge en god och fin stekyta

Färdigstekta och redo för ugnen

15-20 minuter i ugnen på 200 grader

Klart för servering. Till detta blev det potatis, morötter, broccoli, provensalsk salladsmix och - tänka sig- ett par klickar turkisk yoghurt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar