lördag 25 januari 2014

Kostomläggning

Framöver kommer jag äta lite annorlunda mot tidigare. Jag kommer göra två förändringar, dels ska jag inleda mitt deffande och således minska på kaloriintaget och dels ska jag minska på glutenintaget, särskilt från vete.

Deff
Varför ska jag då deffa? Känner jag mig tjock? Nej, jag känner mig inte tjock. Har förmodligen lägre fettprocent än en medel-Svensson, men det är skillnad på att vara en medel-Svensson och elitidrotta. Jag har ambitioner med min cykling och som cyklist är det viktigt att inte ha någon ”dödvikt” på kroppen. Så fort motluten kommer får man stå till svars för sina kilon och jag väger helt enkelt för mycket. Med min kroppsbyggnad och längd (175 cm) samt att spurten är min styrka tror jag att min optimala tävlingsvikt är kring 71-72 kg, varken mer eller mindre. Väger jag mer får jag det för tufft uppför och försöker jag gå lägre i vikt tror jag att jag tappar för mycket styrka och explosivitet för att det ska gynna mig. Jag vill så klart framförallt förlora vikt via mindre kroppsfett, men det skulle heller inte skada om jag tappade en del ”discogymmuskler” i överkroppen.

Det är knappast aktuellt med fastande eller någon annan extrem diet. Jag låter det ta tid för att kunna träna så bra som möjligt under dieten och för att främst förlora kroppsfett vid viktnedgången. Riktvärdet är att tappa 0,5 kg/vecka – inte mer – vilket kräver ett dagligt kaloriunderskott på 500 kcal. Dessa kalorier tänkte jag plocka bort genom att byta ut en vanlig måltid mot keso/kesella/tonfisk. Lejonparten av det dagliga kaloriintaget ska jag se till att lägga timmarna efter ett träningspass för att maximera återhämtningen. Direkt efter avslutat pass kan det bli keso/kesella + banan/pro viva och sedan, inom 1-1,5h, en vanlig måltid.

Min tidigare erfarenhet av deffande är att A och O är att lyssna på kroppen och knoppen. Börjar man må skit och träningen går kasst är det läge att förändra/avbryta, det är aldrig värt att sabba vardagen och kvalitén på träningspassen för att förlora vikt!

Gluten
Att jag tänkt minska på glutenintaget har ingenting med glutenintolerans att göra. Anledningen är helt enkelt att jag inte tror att det är hälsosamt att frossa i sig glutenprodukter eftersom dessa produkter tenderar att vara rätt näringsfattiga. Vad jag kommer göra är att plocka bort pasta och mjukt bröd, vilket för mig inte är någon stor förändring. Jag tycker att det går alldeles utmärkt att exempelvis satsa på potatis och ris istället för pasta och mjukt bröd har jag inte käkat några stora mängder av tidigare heller.


Med detta sagt kan jag tillägga att jag på intet sätt kommer vara ortodox med glutenintaget. Blir jag bjuden på nybakat bröd eller en schysst pasta carbonara kommer jag gladeligen äta av detJ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar