måndag 4 september 2017

Höstens raceplan

Efter en lång träningsperiod börjar tävlingsplanen för hösten ta form. Det kommer bli två racehelger, ett par träningstävlingar och sedermera några veckor off för att ladda på batterierna inför velodromsäsongen. I detta inlägg berättar jag även om hur sista träningsveckan inför race kan se ut. 

Under den gångna vintern växte det fram vart jag vill ha mitt huvudfokus som cyklist, nämligen på bancykling. Inkasserade två segrar i omnium, fick äran att representera Sverige på paracykel-VM i Los Angeles som tandempilot åt Jörgen Gustafsson och tycker framförallt att velodrom är allra roligast. Gick därför in i denna landsvägssäsong med inställningen att framförallt ta loppen som fin träning och bara ställa mig på startlinjen då det känns kul och meningsfullt. Ett fullt landsvägsprogram har aldrig funnits på kartan – det skulle vara ohållbart både för kropp och knopp att mer eller mindre tävla året runt.

Jag och Jörgen är taggade på vinterns velodromande! 

Jag har faktiskt inte kört någon officiell landsvägstävling sedan SM i somras. Det betyder dock inte att jag har legat på sofflocket vad gäller cykling. Har tagit sommaren som en träningsperiod, deltagit på lokala träningstävlingar varje vecka och fått möjlighet att spendera mycket tid med familjen. Nu ska det i alla fall bli kul att tävla de kommande helgerna och samtidigt få tillfälle att träffa flera adepter som är i farten på samma race!

Tävlingsplan
9-10/9 Velothon (GP + linje)
16-17/9 Västerås (GP + linje)
23/9 avslutningslopp TCT

Eftersom jag är cykelcoach åt andra jobbar jag regelbundet med att lägga träningsplaner inför lopp. Det händer även att jag får frågan ”men hur tränar du inför race då?”.  Så för den som är nyfiken planerar jag att träna enligt följande inför helgens Velothon:

Mån: vila
Tis: träningstävling (2*25 km)
Ons: 4h distans (ev med några fartinslag)
Tors: vila
Fre: ”benväckning” (ca 60 min med en mix av rull och zon 4/tröskel)
Lör: Velothon GP
Sön: Velothon linje


Att få en bra uppladdning handlar å ena sidan om att ta hänsyn till allmänna teorier om superkompensation, periodisering etc och å andra sidan att testa sig fram. Mitt upplägg tar sin grund i det vanliga konceptet tömning/preparation – vila – benväckning. Har av erfarenhet märkt att min kropp svarar mycket bra på ett långpass tre dagar race följt av upplättning och tid för återhämtning/superkompensation.

Vad som är optimalt för varje individ beror på en hel del faktorer, bl a träningsbakgrund, typ av lopp och hur vardagspusslet ser ut i övrigt. Om du är nybörjare får du ta det lugnare tätt inpå race och med ett 09-17-jobb är det bara kontraproduktivt att försöka få till ett långpass mitt i veckan. Då är det bättre att hålla passet lite kortare men intensivare (gärna mycket zon 4) för att optimera blodplasmavolym, mitokondrier och kolhydratdepåer inför helgens bravader.  


Lycka till med höstsäsongen!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar