Samma visa upprepar sig varje år, att antalet startande på lopp minskar
mot slutet av säsongen. Redan halvåret innan nästkommande säsong smackas det på
med ”pannbenspass” på testcykel, på försäsongslägren är det all-in varje dag och
det rejsas ivrigt under våren. Resultat: motivationsbrist, överbelastning och
uteblivet cyklande senare under säsongen. Jag är glad över att ha lärt av
tidigare misstag, att cykelglädjen har bestått under säsongen och även att många
adepter har varit aktiva under hösten.
Sett till kontinuitet och cykelglädje har 2017 varit min klart bästa
cykelsäsong. Först och främst har jag haft turen att vara förskonad från skador
och sjukdom, vilket är en klar skillnad mot förra säsongen som förstördes av
flera krascher och återkommande förkylningar. Tävlingsmässigt har nyckeln, för
att låta typiskt svensk, varit att hitta en lagom nivå. Periodvis har det
varit intensivt med starter, men i andra perioder har jag avstått tävlande helt
för att ladda batterierna på hemmaplan.
Den officiella tävlingssäsongen på landsväg tog slut förra helgen i
samband med Sista Chansen och Anundsloppet i Västerås. Det enda som återstår nu
är morgondagens TCT, årets sista träningstävling. Även om motivationen för att
träna har avtagit de senaste veckorna så tycker jag det ska bli kul att gasa
115 km race imorgon. Det är helt enkelt roligare att ta i med/mot andra än att
hoja själv!
Numera är inte det primära som cyklist att fara land och rike runt varje
helg, jaga massa topplaceringar och mäta cykelupplevelse i watt. Visst, när jag
väl står på startlinjen gör jag självklart mitt bästa för laget/mig själv och
jag tränar effektbaserat, men det som verkligen räknas är att ha hälsan i
behåll och trivas med sin livsstil. Jag kommer inte grubbla över bakväxelhaveriet
på linje-SM eller att jag, helt väntat, blev parkerad uppför Kinnekulle. I
sammanhanget är glappande elkablar och dålig W/kg så små problem att det inte
ens kan kallas för I-landsproblem… I och med säsongen 2014 – året med utbrändhet/livskris/överträning
– har jag ett annat perspektiv på mitt idrottande än att jag hänger upp mig
över skitgrejer på race. Istället är jag tacksam över att kroppen har
samarbetat så väl under året och att cykellivsstilen har gett energi snarare än
att ta energi.
Tips för
hållbart cyklande
·
Ta hand om
kroppen. Lyssna in om kroppen är redo för hårda intervaller, fikadistans eller
vila. Att hålla efter kroppen i gymmet kan också vara en god idé för att minska
risken för rygg- och knäproblem.
·
Ta hand om
knoppen. Om inte knoppen är redo och i balans kommer du aldrig kunna pressa höga
watt i långa loppet – oavsett hur starka påkar du har. Att vårda det mentala
kan handla om alltifrån att trivas på jobbet/skolan till att ha kul på hojen.
·
Ta råd. Även om jag
snart är färdigutbildad idrottstränare och coachar andra cyklister tar jag
gärna råd från omgivningen – allt för att få ett utifrånperspektiv på idrottande
och leverne.
·
Ställ undan
hojen ibland. Om du lever på oxfilé dagligen kommer du tröttna på det också… Att ta
sig en riktig off season under hösten och även att under pågående säsong ta ett
par minibreak lär få dig att längta efter cykling igen.
·
Inled inte
försäsongen för tidigt. November,
december, januari osv. - ja, försäsongen som svensk cyklist är förbaskat lång! Du
behöver givetvis träna regelbundet under höst och vinter för att komma stark
till nästkommande säsong, men gör inte träningen tråkigare än den behöver bara.
Håll vissa pass helt spontana, hitta alternativ träning för att jobba med flåset
(läs Vo2max) och spara på pannbenet tills längre fram under grundträningen.
Dessa fem punkter kan sammanfattas med ett ord, balans.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar