torsdag 29 juni 2017

Cykelbreak

SM är lagt till handlingarna, det har blivit en träningstävling och ett långpass sedan dess, men nu blir det ingen mer cykling den här veckan. Har bestämt mig för att inte röra hojen på fyra dagar och istället fokusera på alternativ träning, vila och familjeumgänge.

SM på landsväg var utan tvekan ett stort mål, både för Team Ormsalva och mig personligen. Under drygt en månads tid varvades mängdblock med hårda intervaller och träningsupplättnad för att försöka skapa bästa möjliga form till Burseryd.

Från träningstävlingen i tisdags. Bild: Anna Enges

I och med att nästa officiella race inte är spikat ännu (jag kör ej kortbane-SM eller U6) passar det fint att ställa undan cykeln ett litet tag. Blev träningstävling i tisdags som jag vann och igår distanspass. Rent fysiskt kändes kroppen bra på långpasset – höll mig till mina sedvanliga 220W – men sista timmen var inte knoppen riktigt med. Inför ett mästerskap kommer det där med fokusering och gnista oftast gratis. Nu var det mer att jag trampade på mest för att ta mig hem. Har upplevt detta tomrum/baksmälla tidigare också efter större mål så inget konstigt med det.

Detta blir mitt tredje break den här cykelsäsongen. I vintras skippade jag att cykla under en veckas tid – med gott resultat. 1,5 vecka senare gjorde jag min bästa velodromtävling någonsin och stod som slutsegrare i omnium. Efter velodromsäsongen bar det av en förlängd weekend till England där fin fotboll varvades med god öl.

Idag blev det en sväng till gymmet för att ta tag i ben- och bålträningen som har fått stå tillbaka på slutet

Det man tappar i form av blodvolym och mitokondrier av att skippa cykling i 3-7 dagar uppvägs ofta av förbättrad motivation. Med ny gnista och fräsch kropp är det busenkelt att träna upp sin fysiska status igen! Jag hävdar att dessa mindre uppehåll är absolut nödvändiga för att hålla fysiskt och mentalt över en hel säsong.


Mer på detta tema kan läsas här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar