måndag 5 juni 2017

Nöjd 50:e

Igår var det Falkenloppet, mitt första officiella race sedan UCI-loppen i Danmark. För egen del blev det en blygsam 50:e plats, men känner mig ändå nöjd med dagen. Vi i Team Ormsalva spelade våra kort rätt, körde som ett lag och fick med oss två åkare i den vinnande utbrytningen där Emil Gabrils blev bäst med en fjärdeplats.


Jag var lite osäker på dagsformen inför start. Fram till och med i onsdags genomförde jag ett mängdblock som bl a innehöll tre långpass och en träningstävling på 90 km. Som sig bör blev det sedan ett par lugnare dagar för att återhämta kroppen. Falkenloppet såg jag mest som bra träning och en del av uppladdningen inför SM på midsommar.
  
Från Team Ormsalva var vi fyra startande: jag, Johan Sonesson, Erik Wallén och Emil Gabrils. Taktiken var primärt att finnas representerade i ”morgonutbrytningen”, dels för att utbrytningar har hållit undan tidigare på Falken och dels för att slippa ta ansvar i klungan. Redan i första backen gick första attacken och jag satt rätt till för att gå med i den. Vi fick lucka, men fältet återsamlades inte långt senare. Attackerna fortsatte att avlösa varandra, det fanns med någon orm på det allra mesta och innan det riktiga breaket hade gått efter ett par varv, var snittfarten kring 45-46 blås. Det bildades en sexmannagrupp där framme som bl a innehöll svenske mästaren Richard Larsén och vår egen ”Erkan”.

Tätgruppen kom sedermera att utökas till totalt 13 åkare. ”Gabbe” var med i en fyramannagrupp som bryggade upp. 2/4 Ormsalvaåkare i utbrytningen – perfekt! Jag och Sonesson som fanns kvar i klungan såg till att gå med i attacker från klungan för att kontrollera körningen. I klungan var det framförallt sammanlagtcyklisterna Staffan Arvidsson och Alexander Gingsjö samt CK Valhall, som hade missat utbrytningen, som tog ansvar för farthållningen. Avståndet fram pendlade mellan 20 sek till minuten ungefär.

CK Hymer, som hade tre vassa åkare i tätgruppen, kammade hem dubbelseger genom Mikiver och Södergrann före Pierre Moncorgé (Stockholm CK). Emil Gabrils precis utanför pallen som fyra och Erik Wallén elva. Dessutom var Johan Sonesson snabbast i klungspurten för att bli 14:e. Själv struntade jag i att spurta när jag inte satt rätt till för att kunna bli bland de första i klungan. Kände inget större sug att gå all-in och riskera krasch för att bli typ 28:a…

Loppet i siffror

Plockar med mig tre positiva saker från Falkenloppet:

1)    Fin lagkörning från Team Ormsalva. Alla drog sitt strå till stacken, följde planen och kul att både Erik och Emil fanns med i vinnargruppen. Att det inte räckte hela vägen till pallen är inte så mycket att säga om när utbrytningen innehöll ett par continentalåkare och där Hymer hade flest kort att spela.
2)    Benen kändes bra så får väl konstatera att jag har lyckats balansera långpass och vila på sistone.
3)    Det var kul att tävla igen!


Idag blir det möjligen ett rullpass om vädret tillåter och imorgon stundar veckans roligaste pass, TCT. Alltid skoj med träningstävling, klämma watt i grupp och att attackera på det mesta!

1 kommentar: