lördag 11 mars 2017

Ladda om

Paracykel-VM är lagt till handlingarna, jet lagen blir allt bättre för varje dag och nästa helg stundar nästa mästerskap, SM i bancykling. Hoppas ha fått upp åkstyrka och blodvolym okej tills dess efter att ha haft ett sprintfokus de senaste veckorna.

Bildsvep från VM-sprinten. Foto: Mariya Solomatina

Jag kan inte påstå att jag har känt mig vrålstark sedan hemkomsten från Los Angeles. Dels har tidsskillnaden på nio timmar gjort att orken åkt berg- och dalbana under dagarna och dels märks det på längre intervaller att vår längsta arbetstid under VM var drygt fem minuter. På de två första testcykelpassen var det bara att skruva ned watten, acceptera att kropp och knopp inte riktigt var med i matchen och hoppas på höjd blodvolym av intervallerna.

Ban-SM blir något helt annat än paracykel-VM. Tävlingarna körs som omnium i grenarna scratch, tempo race, eliminering och poänglopp där den sistnämnda grenen går över 100 varv. Det kommer kännas på, särskilt som startfältet består av starkingar som Jonas Ahlstrand, Jacob Wihk och Felix Nisell…

SM innebär mitt sista race denna velodromsäsong, en säsong som har innehållit två segrar, svenskt rekord på 1 km tandem och NM mot superdanskar. Dessutom blir de svenska mästerskapen min första tävling i ny klubbdress. Mer om klubbytet kommer framöver.


Nu är det dags att fira lillbrorsan som fyller 6 år. Ha de gött så länge!

2 kommentarer:

  1. Kommer wihk hem från Belgien och försvarar titlarna?

    SvaraRadera
  2. Wihk kommer hem från Belgien, men håller Ahlstrand som favorit att vinna totalt i omnium

    SvaraRadera