torsdag 17 november 2016

Samarbete

Tidigare i höstas blev jag kontaktad av Svenskt Kosttillskott om att ingå ett samarbete. Sedan dess kör jag proteinpulver och D-vitamin därifrån.



Detta proteintillskott är baserat på vassleprotein, en proteintyp med snabbt upptag och högt biologiskt värde (stort innehåll av essentiella aminosyror). Att fylla på med protein efter träning förbättrar proteinsyntes och återhämtning (1).

Jag skulle inte påstå att proteintillskott är ett måste som idrottare, utan det primära skälet till att jag använder Core Whey Protein är av praktiska skäl. Det skulle vara rätt osmidigt att behöva släpa med sig en kycklingfilé till gymmet… Direkt efter träning har jag dessutom ofta dålig aptit, då passar det bra att satsa på en shake istället för att äta något i fast form.

Överlag är jag skeptisk till vitamintillskott eftersom en bra och genomtänkt kosthållning förser kroppen med de vitaminer som behövs. Dock finns det ett undantag, D-vitamin, som många verkar ha brist av. Särskilt nu under vinterhalvåret kan det vara en god idé att satsa på D-vitamintillskott.

D-vitamin är bland annat viktigt för kalciumabsorption och benvävsbildning (1).


Källa:

1.     Jeukendrup, Asker. & Gleeson, Michael. (2012). Idrottsnutrition för bättre prestation. Johanneshov: TPB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar