torsdag 10 november 2016

Balanserade val

Att vara tävlingsidrottare brukar påverka resten av tillvaron. Det kan bland annat handla om att försöka optimera kost och livsstil för att kunna prestera maximalt på träning och tävling. Att göra medvetna val är viktigt, men det får inte gå till överdrift. Givet att man inte har några allergier anser jag att man kan äta det mesta någon gång ibland.

Till vardags är jag mån om att stoppa i mig bra livsmedel. Mycket fisk, frukt och grönt samt återhållsamhet med vetemjölsprodukter – helt enkelt för att det får mig att må bra och gör att jag kan prestera bättre än om jag levde på ”skräpmat”. Dock finns det givetvis utrymme för undantag. Här följer några exempel:

·      Om det serveras en fin köttbit hör det till med bea-sås och ett glas rött.

·      Att hänga med kompisar, ta någon öl och ”tjöta” sätter guldkant på livet.

·      Jag är aldrig den som säger nej till efterrätt när det erbjuds


Vad vi inmundigar påverkar inte bara oss fysiskt, utan det finns även mentala och sociala komponenter att ta hänsyn till. Att ta en burgare ibland gör så liten fysisk skada att det kan vägas upp flera gånger om av den mentala boosten att ta favoritburgaren efter att ha kämpat hårt med en tenta. Den där AW-ölen har försumbar påverkan på träningsresultaten, men betyder desto mer för stämningen bland kollegorna.

Idag blev det fyra timmar distans, första passet med dubbdäck. Vet att det kan vara prövande att cykla långt själv och frustrerande när det rullar riktigt trögt så därför hade jag en belöning i åtanke...

...att äta pizza vid hemkomst. Under andra hälften av passet blev det mycket tankar kring hur den där pizzan skulle smaka - klart mer motiverande än att tänka på torsk och broccoli! För mig fyllde pizzan en funktion som mental målbild och rent fysiskt är det svårt att snacka bort att fyra timmars trampande fodrar ett ordentligt kcal-intag för att man ska uppnå energibalans. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar