onsdag 2 november 2016

Läsvärd cykelbok

Under hösten har jag läst en intressant bok, Cykelträning: träningslära för landsväg och mtb av Fredrik Ericsson. Detta är en bok som jag varmt kan rekommendera till alla cyklister som vill få en djupare förståelse för cykelsport och träningslära.


Det fanns två primära anledningar till att jag införskaffade detta verk. Dels ville jag ta del av en cykelspecifik bok i och med att vi på idrottstränarprogrammet främst läser allmän träningslära. Och dels ville jag öka mina egna kunskaper om träningslära, periodisering och planering för min verksamhet som coach.


För mig som själv kör med effektmätare och litar mer till watt än puls var det perfekt med ett helt kapitel om effektbaserad träning


Styrkan med Cykelträning är att den känns objektiv – det är som ett uppslagsverk för det mesta som rör denna underbara sport. Ofta när man tar del av träningslära och kanske framförallt kost är budskapen i stil med: ”detta är de optimala intervallerna” och ”ät så här så går du ned 10 kg”. Om det vore så enkelt som att det fanns en perfekt intervallform och kosthållning skulle alla träna och äta likadant… Fredrik Ericsson är duktig på att sakligt lyfta fram för- och nackdelar med olika upplägg/intensiteter/träningsformer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar