torsdag 4 januari 2018

Dålig karaktär?

Planen på 4-5 timmar distans reviderades i morse. Behövde inte lång betänketid – med snöblandat regn och ordentlig snålblåst – för att avskriva utecykling. Istället fick det bli en kombination av testcykel- och velodrompass för att få till träningen.


Jag vet inte om det är för att jag börjar bli gammal (är H30-mässig nästa säsong) eller för att jag bara är en kräsen solskenscyklist, men numera sticker jag inte ut i vilket väder som helst för att samla timmar på träningskontot. Min första reflektion i morse när väckarklockan ringde var att det smällde mot rutorna. Shit, prognosen om ostadigt väder verkade stämma. När jag gick ut med hunden var det helt riktigt äkta pissväder, för att tala ren svenska. Det friskade i över Tunaslätten och det som blåste upp i ansiktet var snöblandat regn.

Nej, i dessa förhållanden cyklar jag bara inte eftersom insatsen är för hög både fysiskt och mentalt. Kombinationen av blåst och väta är effektiv för att göra en nedkyld och i förlängningen riskera att bli krasslig på cupen. Dessutom hade jag förmodligen behövt ligga på hårdare än jag vill på mina långpass bara för att ha någon som helst chans att få viss värme i kroppen. Träning i misärväder tar på ”pannbenet” – ett pannben som jag vill spara till senare tillfällen då jag verkligen behöver vara taggad och redo att ta i när det ska toppas inför stora mästerskap. Troligen är det först i slutet av mars som jag vill och behöver vara i superslag för att kunna prestera. Dumt då att gräva alltför djupt på ett distanspass nu som ändå inte är ett nyckelpass denna träningsperiod…

 

Med tillgång till både Wattbike och velodrom i Falun kunde jag hur som helst få ihop bra träning. För att alltjämt få träning för (muskel)uthålligheten blev det först styrkeintervaller på testcykeln. Styrkeintervaller är något som jag tänker hålla i under vinterträningen, dels för att jag tror på det som intervallform och dels för att jag är rätt kass på att utveckla effekt på låg kadens. Kommer i ett inlägg längre fram berätta mer om upplägg, syfte och forskning rörande styrkeintervaller. Stay tuned!

Lite siffror i Today´s Plan från styrkeintervallerna. Vi på Guided Heroes, liksom bl a Team Sky och Trek Segafredo, använder denna träningsplattform för all analys. Finns givetvis mycket funktioner kring effekt, men även självskattningar för ansträngning och återhämtning finns med, vilket kan vara nog så viktig information som Traning Stress Score/T-Score för att hitta balansen mellan belastning och vila.

Dagens upplägg var i alla fall 6*5 min styrkeintervall (3 min vila) på ca 60 rpm och 90-95% av FTP. Efter lite lugnt rull och byte till en torr tröja var det så dags för velodrom. Har tidigare gjort misstaget att köra testcykel, bli svettbomb de luxe och väl i banan – med genomsvettig tröja – bli genomkall direkt av fartvinden… Mestadels lugnt tempo i banan, skönt för påkarna att hålla klart högre kadens än 60 rpm och trevligt sällskap sammanfattar velodrompasset. Totalt 2 tim och 15 min in på kontot.

Blir alltid roligare att hoja med sällskap! 


Om det kör ihop sig med tid eller väder när det vankas distansträning är mitt tips att lägga in något lite intensivare såsom styrkeintervaller, snabbdistans eller sweet spot för att få god träningsstimuli på kortare tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar