tisdag 30 januari 2018

Ladda på inför VM-träning

Årets ban-SM är till ända. Facit blev tre stycken medaljer på fem starter samt PB på 4 km förföljelse. Är nöjd med mina prestationer och ser fram emot att återgå till grundträning i februari. Först väntar i alla fall en vecka av helt spontan träning för att ladda på mentalt inför nästa träningsperiod, perioden som ska ge VM-form. 

Foto: Emma Stenberg
Brons på 1 km bakom Jacob Wihk och Emil Lundmark. Foto: Christoffer Eriksson
Brons på 4 km förföljelse bakom Jacob Wihk och Gustav Johansson. Min kvaltid på 5.04 innebar nytt pers på sträckan. Foto: Christoffer Eriksson
Guld för mig och Jörgen Gustafsson på 1 km tidslopp (tandem) före team Albert Uhlin/Simon Udrup. Foto: Jimmy Hansen 

Kommande träningsperiod är inte vilken period som helst, utan siktet är inställt på paracykel-VM i Rio de Janeiro i slutet av mars. Jag och Jörgen Gustafsson får återigen äran att representera Sverige på bana i grenarna matchsprint, tidslopp (1 km) och förföljelse (4 km), vilket känns fantastiskt roligt och motiverande! Förutom att vi tränar på ambitiöst på egen hand kommer det bli flera träningshelger ihop på velodromen i Falun för att nöta teknik, starter och mot slutet en del mjölksyrafyllda drag för att preppa inför 4 km, vår prioriterade distans.



Innan man går in i en strukturerad träningsperiod är det A och O att vara fräsch såväl fysiskt som mentalt. Uppladdning och genomförande av SM tar ut sin rätt så denna vecka väljer jag att skippa krav och planering i träningen. Jag låter lust, väder och sällskap styra vad passen består av och om jag inte känner för att träna en dag så skippar jag det helt. Det viktiga är inte någon träningsdag hit eller dit den här veckan – det viktiga är att jag är utvilad och taggad för att träna bra de kommande sju veckorna. 

Dagens fys/friskvård blev lite slalom i Romme Alpin. Skönt att åka av sig och få frisk luft innan en lång jobbdag med mycket tid i telefon och vid datorn! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar