fredag 14 april 2017

Ladda för raceperiod

Landsvägspremiären på Östgötaloppet blev inte vad jag hade hoppats på. Nu är det i alla fall fokus framåt på vad som komma skall med Team Ormsalva. Först ut av utmanande race är Kinnekulleloppen kommande helg. Har en positiv känsla med mig efter att ha fått till vinterträningen riktigt bra.

Det blev inget bloggat om Östgötaloppet – helt enkelt för att det inte fanns så mycket att säga om det loppet. För egen del tog det slut redan efter 10 km med punktering. Ingen neutral service och inte ens någon kvastbil som fiskade upp mig så fick snällt tigga till mig skjuts av en förbipasserande bilist. Jag hade inga förhoppningar om framskjutna placeringar, men ville åtminstone få en fin genomkörare och se lite hur jag står mig mot resten av elitklungan.

I och med att Östgötaloppet blev som det blev bestämde jag mig för att ta nya tag och ställa mig till förfogande för Kinnekulle Cyclassic och Kinnekulleloppet, två lopp som egentligen inte är min cup of the. Är både för tung och klen för att vara bra i långa backar (hej låg W/kg), men just att tvingas till mycket körning på >400W är precis vad som behövs inför tävlingarna framöver. Grunden finns där efter vintern – nu är det mer högintensivt som fodras för att få verklig fart på påkarna. Jag nålar hellre på mig nummerlapp och kämpar för laget på Kinnekulle än att dunka av intervaller själv i Skuggarvet och Baggbo för att hitta tävlingsformen.

Foto: Joel Krigh


Igår passade jag, Hasse och Joel på att köra distans tillsammans, vältajmat att få till ett långpass på racer innan Borlänge invaderades av snö. Nu är det vilodag och familjeumgänge som gäller och till helgen blir det troligen intervaller på testcykel för hela slanten. Väderprognosen är nämligen inte helt inbjudande för att cykla ute de närmaste dagarna. Bara att göra det bästa av situationen, ladda på med peppande musik och hålla sig till tidseffektiva intervaller.

                  
Våra fem timmar i siffror. Som vanligt på distans var det zon 2 som gällde. Istället för att "mellanmjölka" på långpassen och vara en urvriden trasa efter dessa rundor tror jag på att hålla belastningen kontrollerad för att ha fräsch kropp och knopp till intervallpassen. Mer om polariserad träning och att ha en hög andel lågintensivt kan läsas här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar