onsdag 1 februari 2017

Preppad för NM

Sista träningspasset är avverkat, packningen är fixad och imorgon bitti bär det av till Odense där Nordiska Mästerskapen i bancykling går av stapeln fredag-söndag. Ska bli en riktigt häftig upplevelse att tävla utomlands på fullstor bana och få möta flera världsklassåkare!

Dagens pass bestod av 4*10 min tröskelintervaller. Lite sega ben så känns skönt att ha över 48 återhämtningstimmar innan första start på fre

Som falubo upplever jag att tiden går ganska fort under vintern. Istället för att som många andra cyklister ha evighetslånga vintermånader med enformiga testcykelpass och kyliga distansturer har jag förmånen att ha velodromen 5 minuter hemifrån. Var och varannan helg arrangerar Velodrom CK fartfyllda race och att köra testcykel är endast utfyllnadsträning till velodrompassen. På senare tid – med NM i sikte – har det varit extra motiverande att velodroma regelbundet.

Träningen inför Nordiska Mästerskapen har egentligen varit ganska lik grundträningen i övrigt. Har kört på med de vanliga intervallerna, tagit något längre pass ibland och litat på att velodromtävlingarna i Falun ska höja formen lite. Jag har inte velat dunka på med massa formboostande ettor, utan har varit mer angelägen om att bygga en stabil grund och inte stressa immunförsvaret mer än nödvändigt. Förra vintern råkade jag ut för återkommande förkylningar, vilket jag delvis tror berodde på ett högintensivt fokus i träningen.


 Tävlingsuppladdningen har bestått av två race i Falun där det blev en seger och en tredjeplats



Precis som vanligt inför tävling åker jag iväg helt utan resultatmål. Vad kan jag liksom förvänta av mig själv när jag för första gången tävlar utomlands, kör fullstor bana och möter ett par åkare som tog OS-medaljer i Rio!? Jag drar till Odense för att ha roligt och samla erfarenhet som velodromcyklist. Att jag tävlar utan resultatmål betyder dock inte att jag har större fokus på att dricka dansk öl än att cykla fort. Nejnej, när väl loppen blåses igång är det 100% tävlingsskalle och ge allt som gäller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar