onsdag 7 mars 2018

När kroppen inte är redo

De som vill läsa ett inlägg om diamantben och rekordwatt kan sluta läsa nu, för idag gick verkligen inte träningen enligt plan. Hade hoppats på fina påkar efter gårdagens vilodag, men kände mig rätt kraftlös och att då försöka genomföra 40/20-block i zon 6 var en övermäktig uppgift. Var bara att lyssna på kroppen, ta ett steg tillbaka och ge sig själv extra vila inför kommande pass.

När en polare berättar att det känns kämpigt i skolan med tentaplugget är det lätt att ge råd i stil med: ”ta en dag off från plugg, gör annat och byt fokus”. Eller att i rollen som cykeltränare ge rådet till en adept att addera en vilodag när kroppen inte fungerar som den ska. Att ge råd till andra – med ett utifrånperspektiv – är en sak, men att applicera samma tänk på sig själv är desto svårare. När man själv sitter där i skolbänken eller på testcykeln och sliter finns det där drivet, ett tveeggat svärd, som gör att man inte alltid fattar kloka beslut om sina egna insatser.

 Fick kasta in handduken...

Att jag idag kastade in handduken efter andra blocket med 40/20 sek kändes som det mest rationella för stunden, för om en annan cyklist hade beskrivit denna känsla i benen hade jag sagt åt vederbörande att det är oklokt att fortsätta. Blocken med 6 st 40/20 sek, som nu inför viktigt race delvis handlar om att förbättra syratåligheten (läs anaerob tolerans), är inte något som görs i en handvändning. Det är – och ska vara – tufft att genomföra dessa block. Du behöver ha fina ben för att kunna köra riktigt högintensivt och trigga upp laktatnivåerna. Idag fanns inte benen där för att köra så hårt. Att slita ytterligare på kroppen och sänka immunförsvaret när man ändå inte kan få ut tänkt träningseffekt av ett pass känns mest kontraproduktivt!


Nu, två veckor innan VM-start, är inte min största farhåga att komma dåligt tränad till Rio de Janeiro. Jag har en vinter i bagaget med bra och kontinuerlig träning och wattmässigt har jag aldrig legat bättre till inför nyckeldistansen 4 km förföljelse. Är trygg med att den aeroba grunden finns där – nu handlar det om att balansera de sista träningsinsatserna och göra sitt bästa för att hålla sig frisk den sista tiden.

Lite extra vila och tid på TV-soffan till fin sport såsom Champions League-fotboll tror jag gör susen inför helgens träning...

...då tandempartnern Jörgen Gustafsson kommer upp till Falun för vår sista träningshelg innan avfärd till Rio. Att ta ett steg tillbaka idag tror jag ökar möjligheterna till högkvalitativa pass ihop med Jögge


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar