onsdag 5 oktober 2016

Off season

Precis som för många andra cyklister är oktober en månad med off season för mig. Helgens TCT avrundade landsvägssäsongen 2016 och nu tänkte jag mig ett par veckor med lägre träningsvolym, alternativ träning och spontan cykling för att ladda på de mentala batterierna inför 2017.

Oavsett om man är proffs eller motionär gör det gott att variera träningen för att upprätthålla glädje och motivation i långa loppet. Jag har själv gjort misstaget att sikta in mig på den nästkommande säsongen för tidigt. Nu ser jag snarare oktober och november som en transportsträcka där det handlar om att konservera en okej fysisk med så lite fysisk och mental ansträngning som möjligt. Det kvittar egentligen om man ägnar sig åt rullskidor, löpning eller gym – det viktiga är att man gör något fysiskt som känns lustfyllt.

Min plan för de kommande veckorna är följande:
·      Vänja kroppen vid löpning igen
·      Börja gymma regelbundet
·      Hålla cyklingen helt spontan

Blir en del sånt här i höst. Dock lär det behövas mer kläder än i somras då jag sprang halvmara i Ludvika...


Att ta off season nu passar också bra för det övriga livspusslet. Förutom idrottstränarstudierna på Högskolan Dalarna kommer jag hålla ett par föreläsningar under hösten, vilket kräver en del tid och fokus. Den egna träningen blir med ett motionärsperspektiv, dvs. mycket rörelseglädje och lite prestationsfokus.


Det är bättre att ta ett frivilligt break under hösten än att tvingas kasta in handduken pga. motivationsbrist framåt våren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar