tisdag 11 februari 2014

Wattbaserat

I höstas bestämde jag mig för att slå till på Power2max för att kunna börja träna och tävla wattbaserat. Det påverkade helt klart att så många cyklister i min omgivning hade börjat köra med effekt – och var nöjda med det. Nu när jag har börjat komma in i det, både efter ett GC-läger och trainerintervaller, kan jag säga att jag är riktigt nöjd med köpet och jag kan se många fördelar med wattutrustningen.

Har du 10-15 tusen som du vill lägga på någon cykelpryl kan det vara värt att satsa på Power2max, Quarq eller en beggad SRM. Förmodligen kommer denna investering göra mer för prestationsförmågan i längden än ett par finhjul. 

Mäter prestation
Den främsta styrkan med watten är att det är det närmaste du kan komma ”facit” på din prestation. Annars är det lätt att stirra sig blind på andra parametrar, som påverkas av fler faktorer än din rena arbetsinsats. Är man ute och hojar så brukar man väl annars kolla på fart och puls och försöka dra slutsatser om hur väl man körde. Att ett pass gick fortare än förra gången kan lika gärna vara ett resultat av mer fördelaktiga vindar eller en snällare banprofil än senast. Eller att du körde med ett gäng andra cyklister. På vissa tävlingar kan det gå enkelt att sitta med i 45 knyck medan det på en solorunda kan vara kämpigt att hålla sig kring 30 blås. Pulsen är egentligen ännu vanskligare. Fine, pulsen beror väl framförallt på ansträngningsgraden, men det är så mycket annat också som avgör hjärtfrekvensen. Du kommer t ex få högre puls av att sitta i en varm spinningsal än att hoja ute en ljummen vårdag. Likaså kan en högre puls bero på ett högt kaffeintag under dagen eller en dålig vätskebalans. Kansle är du stressad eller sliten, vilket också har inverkan på pulsen. Alltså med detta sagt vill jag inte hävda att det är dåligt att träna pulsbaserat – det är en jättebra början att skaffa sig en pulsklocka – men man ska vara medveten om att det är fler grejer än din arbetsinsats som avspeglar sig i pulsen. Tränar du pulsbaserat är det viktigt att även köra på känsla och exempelvis ha koll på att pulsen kommer stiga under passets gång utan att du tar i mer.

Jag är alltjämt novis inom wattbaserad cykling och skulle behöva läsa på mig mer i ämnet, men min uppfattning hittills är bara positiv. Tror att jag kommer bli ännu positivare framöver när jag lärt mig mer och fått bättre koll på vilka wattnivåer som är rätt för mig i olika lägen. Något man får komma ihåg är att INTE jämföra sig med andra cyklister. Att jämföra sig med en bättre cyklist, som kanske dessutom är tyngre, är lika vansinnigt som att en tanig kille på 60 pannor jämför sig med body builder-biffen Jay Cutler i bänkpress och knäböjJ!

Nu ska det multitaskas plugg och längdsprit – som upplagt för att fokus kommer ligga på OS och inte förvaltningsrätten. Menmen, det är inte OS så ofta så det må vara hänt att det kanske inte blir supereffektivt plugg. Tror mest på Hellner med tanke på fin form och gynnsam bana för honom, men hoppas verkligen att Emil Jönsson äntligen ska få till det i ett stort mästerskap. På damsidan känns Ingemarsdotter som ett säkert kort på mästerskap. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar