måndag 24 februari 2014

Kötta racer

Februari brukar i normala fall innebära fulhoj och dubbisar. De enda passen som utförs utomhus är distanpassen medan intervallerna blir inne på tröktrainern. Men idag – med 10 plusgrader och torra vägar – gick det alldeles utmärkt att plocka ut racern för att plåga sig igenom 4*4 min-intervaller.

Med aeroracer...

...aerohjälm

...och snabba skoöverdrag borde det väl knappt behövas någon watt alls för att ta sig framåt!? Lägg även till medvind i nordgående riktning. 

Lättare mentalt
Det var onekligen en frihetskänsla att kunna dunka intervallerna utomhus. Äkta cykelkänsla, frisk luft och fart är något helt annat än att sitta på exakt samma ställe i en timme på trainern. Så härligt! Bara älskar att köra min S-Works Venge, kärleken växer sig starkare för varje pass. Den är bättre än CX:n i ALLA avseenden, till och med vad gäller komforten. Trots att det är en aeroracer tycker jag att den är riktigt skön att hoja på.

Körde intervallerna på Björklingerakan, de två första i medvind och de två sista i motvind. Vill inte ha några kurvor alls när jag ska kötta maxintervaller. 


Det är en del som skiljer sig när man börjar bedriva intervallträningen utomhus. Först och främst är det klart roligare. Vad gäller watten blir det också annorlunda. Det är fullkomligt omöjligt att hålla watten någorlunda konstant – den pendlar upp och ned beroende på terrängen och vinden. Wattkåt som man är var det rätt frustrerande när nedförsbackarna kom och formligen dödade watten. Där sprack målet om 400W på en fyra! Skulle egentligen vilja ha en tokplatt raksträcka eller ett svagt motlut för att verkligen kunna maxa watten. Inledde helt okej på 387W (5,16W/kg), men sedan gick det bara utför. Det finns en del att jobba på vad gäller förmågan att hålla igång mjölksyrafyllda påkar…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar