söndag 16 februari 2014

Cykelbreak

De kommande dagarna kommer vara annorlunda för mig. I normala fall blir det max en cykelfri dag innan det är dags att trampa igen. Nu stundar sex dagar helt utan cykling, ett medvetet beslut för att bibehålla motivationen till tävlingssäsongen.
Det nya året har inletts aktivt, inte bara för träningslägret på Gran Canaria. Har även tränat på flitigt här på hemmaplan. Sedan årsskiftet har jag snittat 18 träningstimmar/vecka. Tycker att kroppen känns skapligt fräsch, men vet - av erfarenhet - att det sliter mentalt att dunka massa träningstimmar vecka efter vecka, månad efter månad. Förr eller senare dippar motivationen. Vill inte komma till tävlingspremiären i april och vara less på cykling.

Är inte mätt på cykling nu, tycker att det är skitskoj, men vet att jag har en krävande period framför mig. Om två veckor väntar ett tvåveckorsläger på Mallis, sedan inleds den spyjobbiga träningen för att höja syreupptaget och därefter är säsongen igång med tävlingar de flesta helgerna. Ska det gå bra behöver man vara i shape, både fysiskt och mentalt.

För att ladda på batterierna kommer det bli slalom och gym uppe i Dalarna de kommande dagarna. Kanske att jag ställer mig på något löpband eller dra lite i en roddmaskin när jag ändå är i gymmet, om jag känner för det. Det blir spontana infall som får styra träningen till veckan. Cyklingen återupptas på lördag då vi är några UCK:are som ska hoja velodrom ihop. Det lilla jag eventuellt kommer tappa fysiskt av uppehållet kommer jag ha igen dubbelt i höjd motivation!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar