lördag 15 februari 2014

Proffs och UCK:are

Det var betydligt trevligare att hoja distans idag än igår. Hade fint sällskap av Jonas Ahlstrand, Mikko, Jonathan, Jordan, bitvis en kämpe med stålhoj och mot slutet anslöt även Bella. Dessa fyra timmar avslutade min hårda träningsvecka.

Starka grabbar
Det var väl rätt skaplig klass på oss åkare idag. Först och främst Pro Tour-åkaren Jonas Ahlstrand som för tillfället är på hemmaplan innan vårklassikerna drar igång i mars. Och så vi UCK:are som alla kör i elit. Personligen behövde jag inte anstränga mig särskilt mycket på dagens runda. De andra var så dragvilliga att jag knappt behövde ta någon förning innan typ sista halvtimmen. Kändes lite lustigt att det var Jonas och Mikko – de enda två som körde dubbisar – som stod för det mesta dragjobbet. Jag kan säga att det gör STOR skillnad om man kör med dubbar eller ej, men så är ju detta två starka grabbar så det fixade de galant. Bra för deras watt-mätning att de låg i spetsJ!

Ska bli spännande att följa Jonas Ahlstrand i Giant-Shimano den här säsongen. Tror att det kan gå riktigt bra, han är starkare, lättare och har fått nyttig erfarenhet från förra säsongen i Pro Tour. Framförallt kommer uppgiften vara som en av de sista uppdragarna åt spurtkanonerna Kittel eller Degenkolb i världens bästa spurttåg. 

Punka?
Mot slutet av rundan, när Mikko hade ropat fram mig att ta förning, så trodde jag att punkan åter var framme. Det började gå segt och jag inbillade mig att bakdäcket kändes mjukt. Nej, inte igen, tänkte jag efter gårdagens punkamisär. Bella hojtade: ”Marcus, har du punka?” Började bromsa in och var helt säker på att behöva mecka däck och bli djupfryst. Men någon punka var det inte. Nejdå, jävla Mikko hade greppat tag i min sadel, därav att det rullade så segt för mig. Detta ska jag inte glömma, kommer ge igen vid lämpligt tillfälleJ!

Färdig med träningsblock
Dagens pass innebär att denna träningsvecka är avklarad, åtta pass och drygt 16 träningstimmar landade det på. Blev inte riktigt så många timmar som jag hade tänkt mig för den hårda träningsveckan, men är ändå nöjd. Har kunnat genomföra fler intervaller och dessutom höja med 15-20W så känns gött att märka lite framsteg. Det är först den här veckan som jag verkligen har märkt av effekten från GC-lägret. Efter två lite lugnare veckor efter Gran Canaria känner jag mig nu helt återhämtad efter klättrandet där nere.


Nu är även detta treveckorsblock med träning färdigt. Har haft mitt huvudsakliga fokus på åkstyrka (tröskelintervaller) och kryddat det med distans och styrketräning. De två kommande veckorna kommer innehålla lite av varje och sedan är det dags för nytt läger. Två veckor på Mallis väntar då och där blir det mestadels mängdträning och även en del spurtträning. 

Börjar bli lite av en tradition att dra entrecoté efter distanspassen. Marinering av över 500 gram kött med honung, soja och rapsolja. 


Nästan ett kilo potatis

Perfekt käk för att motivera sig till långpass! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar