fredag 28 februari 2014

Upplägg för Mallis

Ska inte klaga över tillvaron nu. Skrev tenta idag och i natt drar jag och Daniel Lindgren till Mallorca för träningsläger i två veckor. Där kommer det bli massvis med cykling och inget plugg – göttJ!


 Den gigantiska cykelväskan rymmer mer än bara Vengen! 

Hur ser träningsplanen ut då? Ja, jag åker då inte ned till Mallis för att köra korta intervallpass på 50-60 min. Nej, hade det varit ambitionen kunde jag lika gärna ha stannat hemma. Träningen kommer vara snarlik som på Gran Canaria-lägret, dvs. nästan uteslutande distans. I och med att jag planerar att vara i riktigt bra slag först i slutet av april och ett par veckor framöver (Hammarö 3-dagars och Skandishelgen) känner jag ingen stress med att dunka på med fart och spyjobbiga intervaller. Jag fortsätter lägga en grund med mängd och när jag kommer hem igen har jag över en månad på mig att kötta fyror och Smack-tempon för att formboosta.

Lägret kommer bestå av tolv träningsdagar – utspridda på tre block. Fyra träningsdagar och sedan vilodag. Grundpasset är 6h distans som kryddas med igångdrag (lämpligen vid någon prestigefylld skyltJ) och på första träningsdagen varje block blir det även ett par styrkeintervaller i lagom motlut. Sista träningsblocket är planen att trycka på lite mer, i alla fall uppför, för att få vissa högintensiva inslag. Sedan är det klart att jag kommer få jobba uppför för att hänga med bergsgeten Daniel. Han är inte bara betydligt lättare, han har även en sån där ultralätt hoj. Krävs med andra ord ett gäng extra watt för att hålla jämna stegJ! Det här är alltså planen, men den står verkligen inte skrivet i sten. Det hela får anpassas efter hur kroppen känns, väderlek etc.  

Nyrakade ben och en förhoppning om att bättra på den sexiga cykelbrännan så att jag har brunast vader på Östgötaloppet

Det blir rena rama proffslivet på Mallis. Äta, cykla, fika, cykla, äta och sova – dag efter dag. Jäkligt skönt att inte behöva plugga något där nere. Jag läser en lugn kurs nu och även om jag skulle behöva plugga skulle jag skippa det. Det ger ändå inget att försöka trycka in skolgrejer i skallen efter sex timmar i sadeln när man är hjärndöd (läs mer hjärndöd än vanligtJ)!

Dagens tenta kändes bra, förvaltningsrätt är en snällare kurs än andra juridiska kurser som jag har läst. 

 Tentafirade med två rejäla burgare. 

Nu borde jag försöka få lite sömn eftersom väckarklockan är ställd på 02.45. Blogguppdateringar utlovas med bilder och roliga berättelserJ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar