tisdag 7 januari 2014

Distans på racern

Att jag skulle kunna hoja racer i början av januari hade jag inte kunnat drömma om. Med normala vintrar brukar racern komma ut någon gång i mars. Men denna vinter är allt annat än normal så idag bestämde jag mig för att plocka fram racern – och det var inga som helst problem i det mycket milda vädret. Det landade på fem timmar distans, mitt sista träningspass innan Gran Canaria-lägret. Nu blir det två vilodagar innan det är dags att hoja i kort-kort. LängtarJ!

Idag var det alltså racern som åkte fram. Blir alldeles lyrisk av att hoja på denna pärla, det är perfektion rakt igenom. En styv ram som svarar på varje kraftansträngning, Di2-växlar som alltid går i perfekt av varje smekning på växelreglagen och så är den ju förbaskat snygg också!  

Cyklingen över Valsan är trevlig. Lite upp och ned, många kurvor och väldigt lite trafik gör det till en finfin sträcka. 

Jag hade väl egentligen två mål med dagens pass. Dels att få ett skapligt långt distanspass i kroppen innan träningslägret och dels försöka skrapa ihop en del höjdmeter i och med att det stundar bergskörning på GC. Alltså även om jag tog mig an tuffa partier som sträckorna Leksand-Sågmyra och Ingarvet-Aspeboda så är det INGENTING i jämförelse med vad som jag och Staffan kommer bjudas på från och med fredag. Det landade på strax över 1100 höjdmeter – på Gran Canaria kan vi räkna med det tredubbla åtminstone. Jag roade mig med att checka lite rutter på Strava häromdagen och fann pass på 4000-5000 höjdmeter – rätt galet hårt det!

Skitig hoj... 

...Och skitiga kläder. Men vad gör det? Det finns ju vattenslang, tvättmaskin och dusch som råder bot på sånt!  

Precis lämnat Leksand, med vetskapen om att jag har passets hårdaste sträcka fram till Sågmyra. 

Fika på Lager157 i Sågmyra, en trevlig belöning efter de dryga Hisvålabackarna. 


Tycker att passet gav ett positivt besked. Det kändes verkligen inte bonk-jobbigt med fem timmar. Får nog konstatera att all velodromträning har gjort en del för cykelformen. Under hösten och vintern har det blivit rätt många pass på tre timmar och de verkar ha gjort gott. Nu är det vila och packande som gäller inför resan, ska bli skitskoj att komma iväg och lämna skitvädret här hemma i två veckorJ!

Min första insats när jag kom var att spola av jonnen. Nu är den lika fin som vanligt och redo för GC! 

Rundan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar