fredag 3 januari 2014

Att bryta upp

Ibland är inte livet tipp topp. Då kan det behövas en förändring i tillvaron för komma tillbaka stark och glad igen. Själv har jag haft studieuppehåll under hösten och idag har jag min sista jobbdag på Posten innan det är dags för Uppsala och ekonomistudier igen. Jag ångrar mig inte en sekund att jag valde att ta ett break i en termin - det har gjort gott på alla plan!

Våren var inte helt klockren för mig. Skoltrött, omotiverad och inte tillfreds med allt i tillvaron. Det var skönt och välbehövligt när sommaren kom och jag fick lägga ifrån mig skolböckerna! Det var den jobbigaste terminen i Uppis, en krävande uppsats under veckorna och tävlingar i stort sett varje helg. Energin började sina, jag blev krasslig för jämnan och sömnen, en varningsklocka för välmåendet, försämrades. Jag behövde få andas ut och få till förändringar i tillvaron. Under sommaren växte beslutet fram att det bästa vore att ta hösten fri från plugg för att ladda på de mentala batterierna och återfå motivationen. Jag tackade nej till höstens kurser och bestämde mig för att jobba extra på Posten istället.

När jag var färdig med sommarjobbet på Posten började jag bli lite sugen på plugg igen, men jag hade ändå bestämt mig för jobb. Inledningsvis kändes det motigt när det var skralt med jobb. Hemmatristess är inget för mig! Dock rullade det på bättre sedan och här i november och december har jag jobbat heltid i stort sett. Jäkligt skönt att ha något att göra på dagarna och samtidigt trevligt att casha in lite. På det stora hela har jag trivts bra med jobbandet. Fine, visst kan det kännas enformigt ibland (men vilket jobb är inte enformigt i längden!?) men ute på brevbäringen möts man med massa tacksamhet (förutom något bittert pensionärspar som älskar att hacka på en) och arbetskamraterna är supertrevliga. Skönt också med ett jobb där man är färdig när man går hem för dagen, väldigt avkopplande det!

Till veckan flyttar jag ned till Uppsala igen och på fredag sticker jag och Staffan till Gran Canaria för träningsläger i två veckor. Studiebreaket har varit klockrent och nu känner jag mig allmänt taggad igen. Känner Du att tillvaron är motig är mitt råd att inte vara rädd för en förändring. Våga bryta upp och göra något annat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar