fredag 8 november 2013

Ride clean

Cyklingen är , tyvärr, väldigt förknippad med doping. Så fort jag berättar för någon att jag är cyklist brukar doping komma på tal. Skittråkigt att det är så verkligen. Det gör ju att sponsorer drar sig för att pumpa in pengar i sporten och så fort någon når framgång misstänkliggörs denne. Min syn på doping är i alla fall självklar: jag är helt emot det. Som Roberto Vacchis kampanj anger: "Ride Clean"

Det finns många skäl för att inte dopa sig. Det är fel idrottsmoraliskt att trycka i sig preparat i prestationshöjande syfte och det är i allmänhet hälsofarligt också. Det är faktiskt ofta hälsofarligheten som avgör om ett preparat dopingklassas eller ej. Ta kreatin, till exempel. Det finns en uppsjö av studier som påvisar att kreatin är prestationshöjande, men då tillskottet är ofarligt att inta är det tillåtet.

Det främsta skälet, som jag ser det, mot doping är ändå ett annat. När jag kollar mig i spegeln vill jag kunna göra det med gott samvete. När jag kliver upp på prispallen vill jag kunna blicka tillbaka på all hård träning jag avverkat och veta att framgången till 100% kommit tack vare hårt och målinriktat arbete - inte genom suspekta preparat. Jag skulle inte kunna känna någon genuin stolthet över en seger om jag vet med mig att jag fuskat!

RIDE CLEAN!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar