torsdag 28 november 2013

Drivkraften med träning

Vad är det som gör att jag finner nöje i att träna massvis? Vissa veckor är ju träningsmängden i nivå med ett halvtidsjobb. För mig handlar träning om många olika aspekter, såsom endorfinkickar, mental avkoppling och ett sätt att forma kroppen. Men det är något annat som primärt driver mig, att utvecklas.

Enorm tillfredsställelse
Oavsett om jag hojar eller gymmar har jag samma målsättning; jag vill bli bättre. På cykeln strävar jag efter att köra snabbare och snabbare och med skivstången på axlarna vill jag göra allt för att kunna persa i knäböj. Det är ju detta som är själva grunden med träning. Man utmanar kroppen med olika övningar – i syfte att stimulera till fysisk progression.

Inombords tänker jag inte bara att jag vill utvecklas generellt, utan jag tar nästan alltid hjälp av konkreta mål för vad jag vill uppnå med träningen. Jag kommer ihåg tiden då jag var gymfantast. En sommar bestämde jag mig för att inom ett år klara av 100 kg i bänkpress. När målet sattes fick jag slita enormt med att fixa 80 kg. Ett tufft mål – helt klart – men jag var beslutsam till att fixa det och träningen sköttes dedikerat. Nio månader senare kom det tresiffriga lyftet och mitt jubel hördes nog i hela Maserhallen. Så jäkla nöjd och stoltJ!

Numera har jag inte alltför många gymrelaterade mål. Det mesta kretsar nu kring att bli en bättre cyklist och till 2014 tävla i elitklass. Under den gångna säsongen hade jag bland annat siktet inställt på topp tio-placeringar i seniorklass och vinna någon träningstävling. På Skandis GP grejades en sjundeplats och jag minns mycket väl min första TCT-seger. Det var underbart att få spurta hem ett regnigt race och jag älskade verkligen ruset som gick igenom kroppen när jag kände att jag skulle ta hem det. Som tävlingsmänniska är det en väldig drivkraft att vinna och när man väl vunnit vill man bara vinna mer och merJ!


Jag antar att det ligger i människans natur att det ger tillfredsställelse att utvecklas. När man går i skolan är det gött när betygen förbättras och på jobbet är det väl knappast någon som blir ledsen för en löneförhöjning. Det är helt enkelt trevligt med framsteg – och jag är även i fortsättningen beredd att investera många svettiga och smärtsamma träningstimmar för att bli starkare och snabbare som cyklist. 

Melodin för att lyckas är hårt slit...
...Både på vinterdistanspassen 

...och på svettiga trainerpass

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar