onsdag 6 november 2013

Klart bättre!

Jag kände faktiskt redan på jobbet idag att kvällens trainerpass skulle bli rätt lyckat. Som brevbärare – med x antal trappuppgångar att dela ut post i – känner man hur dagsformen är. Idag kände jag mig energisk och lätt i steget så känslan var att jag skulle ha skapligt krut i påkarna när det var dags för styrkeintervaller.

Dagens pass
5 min uppvärmning
4*7 min (1 min vila) styrkeintervaller, 290-300W
5 min nedvarvning

Jag tror och hoppas att mitt Power2max-vevparti med Rotor 3D+-vevar kan hjälpa mig med träningen och göra mig till en bättre cyklist i förlängningen. 

I och med att jag nyss har inskaffat Power2max har jag ingen vidare koll på hur jag ska ligga i effekt på olika typer av intervaller. På första styrkeintervallen testade jag att lägga mig på 280W, vilket visade sig vara för lätt. Därefter ökade jag upp till omkring 300W, vilket kändes bra och stabilt fram till sista intervallen. Då började krafterna sina och jag fick bita i redigt för att ta mig igenom intervallen.

På sista intervallen, när jag var allt annat än stark, fanns det bara en sak i skallen: Gainomax. Fy tusan vad gott det skulle bli att svepa denna! Det är väl så att de primitiva människoinstinkterna triggas igång när man börjar bli trött och då är mat och godsaker något som står högt på agendan. När jag går mig tom på distanspass kan jag få galna frossningar efter cola, godis och pizza...


Är helt klart nöjd med passet. Krafterna fanns där och jag hittade en lämplig watt för dessa styrkeintervaller. Dock måste jag lassa på mer motstånd till nästa gång. Såg i Connect Garmin att jag låg fel i kadens (tramptag/min). Det låg ofta kring 75, vilket är för högt! På styrkeintervaller bör det snarare vara kring 60-kadens så nästa gång får jag vrida upp motståndet något/några snäpp på min Tacx Booster. 

4 kommentarer:

  1. Jag väger 75 kg och brukar köra 7 kp på 55-60 kadens. men det är 4x4 min

    SvaraRadera
  2. glömde skriva att det är 400-420 w

    SvaraRadera
  3. Jäkligt starkt det😄! Får se hur watten blir när jag lassar på mer motstånd för att komma ned i kadens

    SvaraRadera
  4. Dock kör jag ju inte det som "fyror", kommer ju köra uppåt 16 intervaller och med bara 1 min vila är det svårt att hålla hög watt...

    SvaraRadera