lördag 28 december 2013

Velodromförmiddag med proffsen

Snabbt upplägg á la Mayer och snabba cyklister som proffsen Jonas Ahlstrand och Bella, ett par giftiga ungtuppar från CK Bure och velodromstammisar som ”Myran” och ”Berka” gjorde att det blev åka av på dagens lördagsmix. Det var helt klart tre tuffa – men roliga – timmar på velodromenJ.

Det är mer än den heltäckta hjälmen som gör Jonas supersnabb på "trärondellen"

Att Jonas var sliten efter ett hårt träningsläger med Argos-Shimano i Spanien nyss märkte vi dödliga cyklister inte så mycket av. Det var starka förningar och galet rappa igångdrag från Pro Tour-åkaren. David Mayer tyckte att jag skulle vara med storspurtarn på flera lagövningar och jag fick göra så gott jag kunde med min alldeles för lätta 48-16-utväxling och icke Pro Tour-ben för att inte tappa rullen. Det hårdaste av allt var på en övning som heter Paul´s, som lite förenklat går ut på att man kör två åt gången och den ena ska spurta ifrån den andra. När det var min tur att spurta fick jag ”Berka” emot mig. Vi har kört många pass ihop och jag vet att han är åkstark. Nu när det var mer explosiv körning såg jag min chans att ställa av honom för en gångs skull. Det var all in-spurt som gällde och det gav en skaplig lucka. Efteråt sade han något i stil med ”ska du köra ihjäl mig eller?”. Kan säga att jag fick igen det när det var min tur att försöka att inte bli avställd. ”Berka” bytte plats med Ahlstrand i klungan så att jag fick möta honom istället. Jo, tjena, det känns ju lagom bra att försöka hänga med Sveriges bästa spurtare. Jag hade inte ens fixat det med mitt livs form och världens snabbaste velodromhoj!

Snubben som lever efter devisen "cykling handlar till 80% om fika" bjussar på kaffe efter avslutat pass 

På hemvägen hämtade jag ut racern som har fått sig ett lyft med byte av styrlager, växelöra, bromsvajrar och styrlinda. Piffade upp den med grön styrlinda (Lizard Skin så klart). Nu är den redo för GC. Gäller att jag får lite distans också i kroppen så att även jag är redo för två tuffa veckor i värmen...


Nu blir det en lugn eftermiddag i TV-soffan för att bland annat se favoritlaget Manchester United. Imorgon blir det troligen en lugnare träningsdag med slalompremiär och kanske ett par timmars rullande med CX:n. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar