torsdag 12 december 2013

Spurtövning i gymmet

Jag har förmånen att känna flera riktigt vassa cyklister. Det har verkligen hjälpt mig att utvecklas som cyklist att kunna rådfråga snabbcyklister med kunskap och erfarenhet om allt från träningsprogram till hur man ska positionera sig i klungan. Här under säsongen har det växt fram alltmer att jag har min styrka i spurten – och det är något jag vill utveckla ytterligare för att ha ett äss i rockärmen när det drar ihop sig till målgång.

Nu när jag gymmar ligger fokus på ben, bål och rygg. Jag vill att övningarna ska involvera så många muskelgrupper som möjligt och gärna vara explosiva. Vad gäller bra övningar för att förbättra spurtförmågan har jag haft lite kontakt med Jonas Ahlstrand, Sveriges förmodligen bäste spurtare som förra säsongen satte Boason Hagen på plats i en klungspurt i Norge. Jonas tipsade om att hoppa upp på en bänk/plint med skivstång på axlarna. Så från och med nu kommer jag köra plinthoppen – med förhoppningar om att kunna dra 1700 watt i spurtenJ!

30 cm hög plint att skutta upp på med 40 kg på axlarna

Jag tyckte att hoppen kändes oväntat bra för att vara första gången. Ökade på försiktigt med vikterna och nöjde mig med 40 kg idag, det handlade framförallt om att bana in tekniken. Har en känsla av att detta kan framkalla redig träningsvärk. Hade tänkt mig 3 set – det blev 6 set för att jag tyckte det var så roligt. Undrar hur rolig träningsvärken kommer vara…

Dagens pass
6 set plinthopp – superset – TRX raka
3 set frivändningar – superset – TRX sneda
3 set djupa knäböj – superset – skivstångsrodd

3 set raka marklyft – superset – skivstångsrodd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar