söndag 29 december 2013

TCT-säsongen 2013

Säsongen börjar lida mot sitt slut och det är dags att summera året som gått. Börjar med att summera TCT, den roliga träningstävlingen som körts varje tisdag i Borlänge. Det blev en fjärdeplats i totalen, vilket jag är nöjd med i och med att missade drygt hälften av loppen på grund av att jag bodde i Uppsala i våras. Nästa säsong hoppas jag kunna köra fler TCT-lopp och verkligen utmana om slutsegernJ.

TCT-facit 2013
Starter: 17 st
Topp fem: 12 st
Trea: 2 st
Tvåa: 5 st
Etta: 2 st

Vill man utvecklas som cyklist, både fysiskt och kanske framförallt taktiskt, är det en jäkligt god idé att hänga med på träningstävlingar för att testa på tävlande under lite mer lättsamma former. Inledningsvis gick det inge vidare då jag blev poänglös (topp fem får poäng) i de första loppen, men sedan lossnade det. En viktig aspekt är att lära känna banorna och de andra cyklisterna. Vem är farlig i en utbrytning? Vems hjul ska man ta inför spurten?

Spurt efter 90 km på Smedjebacksbanan. Då slagen - det ska inte upprepas under 2014! 

Resultatmässigt är jag såklart mest nöjd med mina två segrar, båda genom spurt på Långsjöbanan, men prestationsmässigt rankar jag ett par lopp högre. Är skitnöjd med att jag blev tvåa på tempot – som även var Borlänge CK:s KM – särskilt med tanke på att jag körde racer med bågar medan de flesta hade tempojonne. Det är lätt att acceptera att man blir slagen av den åkstarke utbrytarkungen Anders Olsson. Dock blev det dyrt tempolopp. Fick sådan mersmak att jag numera är ägare av en Cervelo P3 med Zipp-disc. Det är lätt att bränna pengar på cyklingen…

Är även belåten med min tredjeplats på TCT:s tuffaste bana, Valsan-Sågmyra-Rexbo. Avslutningen där är verkligen ingen lek, först en monsterstigning direkt efter avtaget i Sågmyra och sedan oasfalterad körning sista 4-5 km. Var gött att kunna gå solo sista 3 km för tredjeplatsen.

Av dessa tävlingar får man också på pränt vad man har för styrkor och svagheter som cyklist. Det är rätt uppenbart att min styrka ligger i spurten i och med att åtta av nio ”pallplatser” kom via spurt. Dock har jag presterat sämre på de mer kuperade banorna. Får helt enkelt se till att höja min W/kg kroppsvikt (få starkare ben med mindre kroppsvikt) så att jag även kan hävda mig på de backigare banorna.


Till sist hatten av för Janne Jakobsson som välförtjänt plockade hem årets totalsegerJ!

2 kommentarer:

  1. Tack Marcus! Du blir säkert svårslagen till våren :)

    SvaraRadera
  2. Vi får se, just nu känns formen långt borta, men hoppas få lite fart på formen på mina läger utomlands😊!

    SvaraRadera