tisdag 11 mars 2014

Intervaller – botemedlet mot tristess

Ibland kan distans vara rätt långtråkigt. De två första timmarna på dagens runda gick väl an, då hade jag medvind och jag krutade på med några igångdrag, en personlig favorit. Sedan gick det desto segare. När jag vände upp i motvinden tappade jag lusten att fortsätta slötrampa i distans-/rullfart. Väl i Arta fick jag nog, här behövs det lite mer action! För att få tiden att gå snabbare lade jag in styrkeintervaller. Egentligen gör sig styrkeintervallerna bäst i backar, men de fyllde i alla fall sin funktion för att göra trampandet roligare.


Långt ifrån ensam på Mallorcas vägar

Hojande genom Petra, en charmig liten ort 

Vätskepåfyllning. Hur svårt kan det vara efter 0,5 liter Red Bull!?

Skylt som anger att bilister ska hålla ut minst 1,5 meter när de passerar bilister, mycket bra grej tycker jag! Här känner jag mig i stort sett alltid trygg på vägarna, det finns en ömsesidig respekt mellan bilister och cyklister. 

Snabbis i gymmet med så kallade dropset - ett tidseffektivt och jobbigt sätt att styrketräna. Normalt utförs de med tre set. Kör först till failure (gymspråk för total utmattning) på en tyngre vikt. Därefter grabbar du direkt tag i en lättare vikt och dunkar på så mycket du orkar. Avsluta sedan med ett set på en ännu lättare vikt. Inga konstigheter! 



Nu är det dags att bege sig ned till bubbelpoolen och sedan ska det frossas middagsbuffé – göttJ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar