lördag 8 mars 2014

Fyfan vad gött!

Ber först och främst om ursäkt för svordomen i rubriken, men uttrycket säger egentligen allt om dagen. Här på kvällen har jag nog sagt så 20 gånger – minst. Först för att jag var nöjd med dagens distanspass, ett sjutimmars på 21 mil, sedan för att Daniel var tankeläsare som hade köpt hem mer cola och även för att farsan hade sms-uppdaterat mig med att United äntligen (!) hade gjort en bra match. Uttrycket fortsatte nere på middagsbuffén, bland annat efter att ha tagit sig glass i stora lassJ!

Lyckad distans
Det blev ett rätt planenligt pass. Hade bestämt på förhand för att dra cirkus sju timmar och när jag märkte att jag hade benen med mig fick det bli att köra på den planen. Om det hade känts risigt hade det blivit en kortare sväng, känns lagom meningsfullt att plåga sig igenom en riktig långkörare med katastrofben. Rätt förvånad över att det fanns kräm kvar i påkarna, i och med att detta var träningsblockets sista pass trodde jag att jag skulle känna mig mer sliten. Efter att ha haft Mallorcas sämsta ben i förrgår kändes det extra gött att kunna ha skapligt tryck på pedalerna idag.

Hittade en trevlig sväng ned till Manacor. Få bilar och desto fler får längs vägen

Var lite i valet och kvalet om jag skulle upp i bergen och härja. I och med att känslan var god och att det stundar vilodag imorgon var det lockande att bege sig uppåt Puig Major, Sa Colobra eller Sollér för att utmana, men bestämde mig ändå för att hålla mig nere på platten. Eller platt och platt, det är ändå småkuperat nästan överallt på Mallorca, ungefär som i Dalarna skulle jag säga om man skippar de riktiga bergen. Att jag jämför med Dalarna är ett gott betyg! Som Dalarna – fast finare väderJ!

Underbara småvägar på Mallis

Vad äts?
Vissa kanske undrar vad jag stoppar i mig för att palla sju timmar i sadeln. Grunden läggs med stadiga mål före och efter passen, att det är buffé här på hotellet gör att man frossar lite extra. Under själva passen blir det dock inget extremt intag, jag brukar dra 3 bars á 50 gram och på fikastoppet blir det alltid en cola. Och skulle det krisa har jag ALLTID med mig en gel, har ni inte som vana nu att plocka med gel så borde ni införa det. Förr eller senare kommer den ökända ”hammaren” och en gel kan vara skillnaden som gör att man i alla fall tar sig hem och inte behöver ta buss/taxi när väggningen är ett faktum…

Första tallriken frukost...

...Andra tallriken frukost. Enda ändringen jag gjorde i dagens laddning var att lägga till en munk, var det månne munken som fick mig i slag idag!?

Middagsbuffé. Min matfilosofi här är att sköta intaget av frukt och grönt och i övrigt äta så mycket mat jag bara orkar, på ett sånt här läger med dagliga pass på 5-7h känns all energi som bra energi egentligen för att man ska ha en chans att nå sin energibalans. 

Annars skulle jag säga att följande grejer är grunden för att stå sig under distansen:
1.      Håll igen på passen, att trissa massa på distanspass är bara dumt och kommer förmodligen straffa sig. Går man utifrån puls tycker jag att 65% av maxpuls är en lagom nivå, en nivå där en stor andel av förbränningen kommer från fett och lite från kolisar, vilket gör att man orkar köra riktigt länge.

2.      Vana – är man van att hoja distans blir det helt enkelt lättare med ett distanspass. Sedan jag började tävlingscykla har det blivit mycket distans. En tävlingsfri vecka blir det ofta två distanspass och under detta läger kan jag rida mycket på att jag var på Gran Canaria i januari på mängdläger. Distansträningen förbättrar uthålligheten, kroppen blir bättre på att utnyttja fett som bränsle och förmodligen lär man även sig att disponera krafterna över en given distans.

3.      Personligen vill jag hoja med lätta växlar (gärna kring 100 i kadens) och rekommendationen brukar vara hög kadens på distansen. Bland annat minskas slitaget på musklerna och man arbetar istället mer med hjärta och lungor.

Daniel, tack för colan och Pringles efter turen! 

Blivit en del mil på Mallis hittills, ligger i nuläget på 13e plats av drygt 42 000 personer på Stravas distanstävling i mars och leder Sverige-listan. Får se om man kan plocka ett par platser till nästa vecka genom fyra distanspass. 

Måste bara dela med mig av den här låten också, kanske den bästa låten just nu. Hade denna låten i lurarna när jag kom in till Alcudia efter sju timmars slit - go känsla! 


Nu är fyra raka träningsdagar avverkade och därmed stundar vilodag imorgon. Möjligt att det blir en timmes rull bara för att hålla igång blodflödet och inte stelna till, men annars kommer dagen spenderas i bubbelpool och kika på Roma Maxima, en tillvaro som man kan stå ut med utan större problemJ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar