fredag 26 augusti 2016

Positivt formkvitto

Just nu känns det riktigt bra cykelmässigt. Har börjat hoja ute igen, var förbi Cykel & Fjäll och hämtade ut racern under dagen samt fått kvitto på att allt slit på testcykeln gett resultat under skadeperioden. Börjar inte om från noll fysiskt - det är faktiskt så att jag har höjt min tröskel en aning den senaste månaden.

För en gångs skull hade jag flyt med vädret under dagens tur. Väntade ut förmiddagens störtregn och lät, som den solskenscyklist jag är, det torka upp lite innan jag begav mig hemifrån. Väl hemma tog det väl en kvart innan regnet stod som spön i backen igen. Skönt att ha vädergudarna med sig!

Planet för passet var att rulla ur stan som uppvärmning, börja gasa lite vid Varpan och ta sikte på Toftbyn-Sundborn-Hosjö. Eftersom det kändes bra i kropp och framförallt knopp var det kul att testa vart jag står efter en månad med nyckelbensbrott och en väldigt låg träningsmängd. Fann att det var lagom att hålla sig till 310W och så höll jag på i 40 minuter i ett svep. Rätt identisk prestation som samma tid förra året, men då hade jag en sjukdoms- och skadefri säsong bakom mig. I år, däremot, har fyra månader kantats av skador och andra bekymmer. Kul att den lilla träningen som har blivit av i alla fall har gett resultat.

Nu hoppas jag få vara kry och motiverad framöver samt att det blir en fin höst så att jag kan bygga upp uthålligheten igen med några långpass. Det är en sak att det känns bra kring tröskeln - det är nästan det enda jag tränat på testcykeln - men som det är för tillfället kan jag sätta pengar på att >3 tim pass skulle innebära bonkning och nödgel. Jaja, förmågan att cykla längre kommer när jag får lite mer tid i sadeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar