fredag 19 augusti 2016

Hitta delmål

Vid träning i allmänhet och skador i synnerhet tror jag att delmål kan vara till god hjälp. Delmålen syftar till att vägleda och motivera mot huvudmålet som ligger längre bort i tiden. Nu med mitt nyckelbensbrott har jag olika små delmål mot mitt långsiktiga mål, att kunna cykla helt obegränsat och smärtfritt.

När jag för drygt tre veckor sedan var på akuten i Falun och fick nyckelbensfrakturen på pränt kändes det minst sagt surt. Jag hade äntligen fått ordning på min tidigare axelskada och under de veckor som jag hade tränat skadefritt började cykelformen sakteliga att infinna sig. Började att se fram emot hösten och att få avrunda säsongen med ett par race som jag gillar. Kände mig på gång – helt enkelt. Att då få besked om åtta veckors konvalescens var ett riktigt bottennapp, särskilt som säsongen har varit skadefylld och motig i övrigt också. Efter en snabb överslagsberäkning förstod jag att tävlingssäsongen var över.  

De första dagarna efter kraschen var motivationen körd i botten. Cykelkompisar försökte peppa med att jag snart kunde sätta mig på testcykeln igen, men med 2017 evighetslångt borta fanns det ingen lust att trampa inomhus. Jag hatade att vara skadad och jag hatade att testcykel var det som stod till buds. Efter fyra-fem dagar hände dock någonting. Jag blev oerhört rastlös av att gå hemma, ligga på soffan och endast ta korta promenader. Både för min egen och familjens skull var det nog bäst om jag försökte komma igång med lättare träning igen för att höja humöret och underhålla fysiken. Även om jag knappast var sprudlande glad på testcykeln gjorde passen verkligen gott; jag fick ta ut mig lite lagom och de efterföljande timmarna hade jag som minst smärta i nyckelbenet. Tänkte att dagliga testcykelpass kunde hjälpa mig att snabbare bli kvitt smärtstillande och ha en okej kondition när jag väl kan börja cykla på riktigt igen.

För att inte bli knäckt över att två månader är en ganska låg tid har jag försökt identifiera delmål under min rehab. Det har hjälpt mig med motivationen och gjort det lättare att märka framsteg med läkningen. Här följer ett axplock av delmål:

·      Knyta skorna själv
·      Träna på testcykel
·      Sluta med mitella
·      Sluta med smärtstillande
·      Köra benövningar med skivstång i gymmet
·      Cykla utomhus
·      Genomföra träningstävling på landsväg/velodrom



Har idag bockat av ett delmål, att kunna greppa en skivstång i gymmet och utföra utfallssteg. Hoppas på fortsatta framsteg och när tankarna far iväg på testcykeln tänker jag påminna mig om att det ska bli redigt gött att hoja ute igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar