måndag 26 september 2016

Pulsen som beslutsfattare

Bland konditionsidrottare är det vanligt att använda pulsklocka och lägga upp intensiteten utifrån olika pulszoner. Under själva träningen föredrar jag nästan alltid effekt (watt) framför puls för att hitta rätt belastning, men innan passen däremot fäster jag stort intresse vid hur snabbt hjärtat slår.



Samma visa varje gång. Jag ställer ut hojen, pumpar däcken medan GPS:en lokaliserar och när väl min Garmin är igång kollar jag hur pulsen ligger. När jag står där brukar det ligga i spannet 50-80 slag/min. Varför är då detta intressant? Jo, för att ”vardagspulsen” säger en del om hur jag ligger till med återhämtningen. Om pulsen är förhöjd kan det bland annat innebära:

·      En begynnande infektion
·      Kroppen är sliten efter en hård träningsperiod
·      Allmän stress
·      Dålig vätskebalans


I och med att jag tidigare har varit övertränad/utbränd är jag extra noga med att stämma av pulsen innan det vankas ansträngning. Jag vet med mig att jag kan ta ut mig ordentligt på hojen och då känns det viktigt att ha koll på att kroppen ligger i fas med återhämtningen. Om pulser är uppåt 80 slag/min är det inte läge att sticka ut på ett gäng 30 sekundersintervaller, utan då är det en bättre idé att ta ett lugnt rullpass eller avstå träning helt. Att lyssna på hjärtat är A och O i flera sammanhang! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar