När jag
sommaren 2014 gick in i väggen träffade jag ett antal olika läkare. Vad jag
framförallt tar med mig från dessa samtal var orden från en läkare som liknade ”all
in-personlighet” med att vara en sportbil.
Att vara en
sportbil låter ju nice, kan det tyckas. Du kan köra fort, gå på högvarv och för
omgivningen verkar du framgångsrik. Om livet endast bestod av raksträckor
skulle det nog vara rätt optimalt att vara en sportbil. Nu är det dock så att
allas liv består av både kurvor och backar, hinder där man måste anpassa farten
för att inte krascha.
Det var ingen
slump att den stora kraschen kom just i juni, en månad fylld av många snäva
kurvor. Jag hade öst på i hög fart såsom att tillvaron var en lång raksträcka. Hög träningsvolym och många tävlingsstarter, i
skolan var det slutspurt med tentor, det var flyttfixande och ett nytt
sommarjobb som skulle inledas. Med många kurvor på samma gång borde det
självklara ha varit att bromsa upp, anpassa farten och sänka varvtalen. Jag
gjorde – tyvärr – tvärt om. Fortsatte att gasa på och den oundvikliga
skrotningen kommer efter Vätternrundan. Karossen (läs kroppen) var kvaddad och
bensintanken (läs knoppen) tom.
Det kan vara
kul och ibland nödvändigt att gasa, men glöm inte bort att bromsa upp i tid när
livet består av kurviga partier.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar