onsdag 2 augusti 2017

Välgörande återhämtning

Att maximera träningseffekten handlar inte bara om att få till sina pass, utan det är lika viktigt att vila, kost och övrigt leverne sköts bra för att ge kroppen bästa möjliga förutsättningar att bli starkare. Under sommaren har jag valt att inte ha något ”vanligt” sommarjobb, vilket har varit välgörande för att kunna ha kvalité både på träning och återhämtning.

Hårda ansträngningar fodrar adekvat vila

I våras fick jag chansen att fatta ett beslut som kändes väldigt bra. Jag hade sökt ett par sommarjobb, men i takt med att den egna firman med cykelcoaching växte öppnades möjligheten att inte behöva jobba 8-17 på dagarna. Med endast ett år kvar i skolbänken på idrottstränarprogrammet var det lockande att ta något slags sommarlov och samtidigt lägga mer fokus på det roligaste jobbet, att hjälpa andra cyklister att utvecklas.

Så här två månader in på sommaren känns det väldigt bra att inte vara bunden av fasta arbetstider! Inser av tidigare misstag att det bara hade blivit pannkaka av att försöka kombinera sommarjobb, företagande och egen träning… Att lösgöra tid för slappande och umgänge med nära och kära har verkligen varit skönt och välgörande! Upplever att jag har återhämtat mig bättre mellan passen och är övertygad om att låg vardagsstress har bidragit till att jag har kunnat hålla mig frisk under tiden.


Nog om min sommar. Det jag framförallt vill förmedla är att det är A och O att skapa sig goda förutsättningar sidan om idrotten (vila, matvanor, umgänge etc) för att själva idrotten ska fungera. Att efter ett långpass chilla på soffan till en bra film eller på vilodagen fika med familjen är inte så dumt! Och vet ni, det är faktiskt under de lugna stunderna som musklerna får tid att växa sig starkare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar