fredag 24 februari 2017

Fysisk och mental uppladdning

Nu börjar det verkligen kännas på riktigt att det vankas Los Angeles och paracykel-VM. Det blir liksom mer konkret när man lägger fram passet, viker ihop nytvättade kläder och diskuterar med Emma Stenberg hur tandemcykeln ska packas. 

Träningsmässigt har jag kört på som vanligt i princip - med en blandning av mängd och intensitet. Under förra veckan lade jag in ett mängdblock på fyra dagar medan denna vecka har haft en mer högintensiv prägel med Vo2max och "stressade" tröskelintervaller (trösklar med fartökningar). I gymmet har ambitonen varit att stimulera de snabba fibrerna, dels med tunga set (3-5 reps) och dels upphopp med lätta vikter. 

Precis som att det inför en skoltenta sällan ger något att stressplugga in i det sista, är det ingen god idé att tokträna de sista dagarna innan race. Det viktiga är att jag har gjort grundjobbet under vintern och haft en lång period utan sjukdom och skador. 

Med den fysiska grunden lagd skulle jag säga att det centrala nu är att komma till start i god mental shape. En idrottsprestation handlar inte bara om vad musklerna har för förmåga, utan även om att ha skallen med sig för att få ut 100% av sin fysiska kapacitet. 

Min uppladdning inför avresan består av familjemys. Ska bli skönt att komma hem en sväng efter många helger med cykling på agendan. Åka slalom med de energiska småsyskonen, snacka fotboll med farsan och inmundiga god mat - det är som balsam för själen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar